Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Simone Roos - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Simone

07 December 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Mijn reis naar Cambodja begint op 6 december om 07.00 met de bus via de Mekong naar de grens bij Moi Bac. Daar worden de paspoortperikelen door de hostes geregeld...hasslefree reizen heet dat. je betaald iets meer maar kunt je tijd besteden aan dat waar het echt om gaat. Nieuw land, nieuw visum in mijn paspoort. Tegen 1 uur komen we aan in Phnom Penh (PP).
Het landschap is anders, platter. De huizen zijn anders..van steen maar ze staan op palen en de mensen zijn anders, donkerder van huid, geen vietnameze hoed (nee hehe), en ze lachen. Verder zijn hier meer auto's dan brommers. Straten in PP zijn breder en het verkeer is zo mogelijk nog minder georganiseerd omdat je nu ook tegen de richting in kunt rijden. Het oogt minder chaotisch doordat ze minder toeteren en minder massaal op de brommert zitten.

Zodra je de bus uitstapt wordt je alleen echt aangevallen door tuktuk-drivers. In dit geval kies ik er 1 en laat me naar het backpackersgebied rijden. Zo simpel. Ik vind een guesthouse. Het is hier erg op elkaar, druk met cafes, etc. 1 gustehouse is vol, 1 is 10 dollar en de volgende is 3 dollar met fan (geen airco) en geen badkamer en de muren zijn van karton. Ik doe het! Vraag me niet waarom, ik moet een moment van onbezonneheid gehad hebben. Maar ja, ik had al wel naar het terras gekeken. Het terras kijkt uit over het meer, is van hout, heeft hangmatten en een grote TV, een pooltafel, allemaal jongelui.
Die middag kom ik het terras niet af. Ik maak een planning voor de rest van mijn vakantie want ik krijg haast, merk ik.
Zoveel tijd is er niet meer en door de planning eens goed door te werken en op te zetten zie ik ook waar ik ben met kerst en oud en nieuw. Ik zie daarom ook dat ik toch iets zal meoten overslaan in Cambodja wil ik Laos helemaal goed kunnen doorreizen en op goede plekken zijn met k en O&N. Tot nu toe heb ik alles bezocht wat ik wilde. Geen restricties in tijd. Veel reizigers hebben een veel strakkere planning dan ik en moeten met enige regelmaat toch een locatie skippen.

Nou, ik ga eerst op 7 december PP bekijken met een tuktuk. Ik bezoek de Killing Fields. Krijg kippevel en tranen in mijn ogen als je hoort wat daar is gebeurt en met welk venijn en geweld en gemeenheid zoveel mensen zijn omgebracht. Nog geen 35 jaar geleden. Er zijn 300 killing fields in Cambodja. Niet alles en iedereen is opgegraven en dat maakt dat je soms ook loopt om botten. Na zoveel jaar en de nabijheid van een meer zijn niet alle graven meer waar ze oorspronkelijk waren. Door deze redenen is het ook niet meer mogelijk om elk massagraf de delven. Zp luguber en je bvoelt je zo disrespectvol om daar over de botten te lopen maar je kunt niet anders want ze zijn overal. Er staat een boom waar kinderen tegenaan dood geslagen zijn, er is een graf van 400 voormalige soldaten allemaal zonder hoofd gevonden. Er is een graf voor mannen en een voor vrouwen waarvan de naakte skeletten gevonden zijn.
En in de stad PP is een museum die ook de gruwelijkheden laat zien. Kamers met 1 enkel oud metalen bed, staand om een betegelde, bevuilde vloer met 1 grote oude foto aan de muur waarop datzelfde bed te zien is maar dan met een verkoold lichaam erop. Of een gemarteld lichaam.
Er hangen bordjes dat je er niet mag lachen nou,..wie dat daar doet heeft ze niet op een rij. Zeeer indrukwekkend. En vanuit de geschiedenis lessen weten we het misschien wel maar toch ook weer helemaal niet. Ben diep onder de indruk.
PP heeft ook mooie dingen en ik zie ook het koninklijk paleis, duidelijk thaise invloeden. Aan het einde van de dag laat ik mij masseren door de 'seeing hands'. Blinde masseurs. en ze zijn goed!!!! Na nu bijna 2 uur typen kan ik er wel weer heen maar toch ik hier aan begon waren schouders en nek ontspannen. (Typen is echt slecht).

Morgen naar Siem Reap: Angkor Wat.
1 van de hoogtepunten van deze reis.
Ik blijf er in ieder geval 3 dagen, planning of geen planning.

gegroet allemaal.
(ben ik te lang weg?? ik zie een teruggang in aantal reacties..;-)
Lees graag de hollandse verhalen, zijn helemaal niet saai hoor!! geloof me. Als je de computer opstart hier in verwegisweg is het echt leuk om te lezen over st.maarten, sinterklaas etc. de regen, de evt. trein die niet rijden, de situaties op werk.....hoe is het met de verhuizing naar ACT, andere vakantieplannen die worden gemaakt, vakantieverhalen uit Australie bv, marathons die worden gelopen of gepland, anything!!!!

P&P; het zal nu niet lang meer duren voordat jullie vakantie begint, denk ik.
Veel plezier!!!

Nou, moge duidelijk zijn, ik lees ze graag .

Liefs allemaal,
Simone

  • 07 December 2007 - 13:47

    Angelina:

    Hahaha ik wilde net mailen, jeetje wanneer kom jij nou eens terug. Wij worden een beetje moedeloos van jou leuke verhalen, terwijl wij het hier moeten doen met storm, hagel en regen.... De donkere dagen voor kerst.
    Voor mij nu even extra donker. Blaasontsteking, wat normaal al niet prettig is, maar nu met de zwangerschap helemaal niet. Lig nu dan ook thuis in bed. Hoop dat ik volgende week weer aan het werk kan. Wilde ook nog even op vakantie, maar durf niet zo goed te boeken. Wacht maar even af tot het beter gaat. Dan misschien nog een last minute naar een zonnige plek, want WIJ WILLEN OOK MOOI WEER SIMOON!!!!!
    Verder heb ik nog steeds mijn school niet af. Erg he? Wel van Sjaak de laatste aanbeveling gehad, met als commentaar: Het ziet er goed uit. Nou wie had gedacht dat hij dat ooit uit zijn strot kon krijgen. Tegen mijn dan... Maar goed ik ben er wel wat zekerder door geworden. Nu alleen nog even mijn vermoeidheid en andere kwalen weg en dan weer aan de studie.
    He veel plezier nog en tot horens!!!

  • 07 December 2007 - 15:49

    Madelon:

    Hoi Simone,
    Klinkt erg indrukwekkend allemaal. Probeer maar geen haast te krijgen, je hebt nog wel even. Wij hebben Sinterklaas gevierd met een echte Sint! Dat was erg leuk (de 2 kinderen van Dirks broer geloven nog). Zaterdag ga ik met mijn moeder nog Sinterklaas vieren met de kinderen van mijn zus. Ik weet niet of je het al gehoord hebt maar Ton Hopmans is weg bij ING! De ins en outs weet ik niet. Geniet verder en doe rustig aan. Liefs Madelon

  • 07 December 2007 - 18:03

    Anne-Marie:

    Hoi Simoontje,
    Tja, het is zoals mijn voorgangers al schreven. Heel heel heel vies weer. Snel donker. Verder gaat het hier langzaam vooruit (met de beentjes) Afgelopen week naar maastricht geweest voor controle. Hij erg tevreden, ik nog niet. Nog erg gevoelig allemaal. Buiten dat hebben wij een wereld primeur: Famke besloot gewoon in één keer zindelijk te worden. Ze liep al ruim een week overdag zonder luier, maar vanaf woensdagavond wilde ze ook 's nachts geen meer om. Dus........ Tadaaaaaaa. Thuis gaat het prima, maar op schooltje gaat het nog wel eens fout. ik vrees dat ze haar te laat op de wc zetten. Ach komt ook wel weer.
    Verder geen nieuws. Wij gaan vanavond met de storm en regen buiten, heerlijk harry potter kijken. Veel reisplezier. Dikke kus, A-M en de rest.

  • 07 December 2007 - 20:04

    Marjolein:

    Hoi Simone, tja ik probeer mijn leven zo leuk mogelijk te lijden en jij schrijft daar over zulke mooie en indrukwekkende plekken. Je moet het gaan bundelen en een boek uitgeven! Sinterklaas was hier te overweldigend. Fijne avond gehad met de oma's en opa. Mijn moeder heeft in het ziekenhuis gelegen, dat was even een schock! Morgen wordt Stijn 3 jaar, maar omdat Edwin voor een paar dagen weg is( voor de zoveelste keer) Vieren we het pas volgende week. Heb bedacht dat ik de week van Kerst weg wil, maar dan moet ik wel met eigen auto want Edwin wil heen en weer rijden voor hobby en werk...Moet dan wel een erg leuke aanbieding zijn! Maar dan niet met kartonnen muren en wel een badkamer graag!!! Doei doei Marjolein

  • 09 December 2007 - 16:00

    Marja Robert:

    Hoi Simone, ja wat jij meemaakt is zo indrukwekkend dat het leventje in Berkel weinig voorstelt. Wel een nieuwtje. Don zijn dochter Kim is door haar vriend ten huwelijk gevraagd. Op een hele leuke manier. Ze heeft 1x per week paardrijles en hij heeft ook stiekum les genomen (hij is wel bang voor paarden maar toch..)om tijdens het einde van haar les op het paard de bak in te rijden met een rode roos in zijn mond om haar zo ten huwelijk te vragen. Staat op film en ze was helemaal ontdaan. Lief he. Het was ook de dag van haar 26ste verjaardag. Heel romantisch. Kerst staat voor de deur en het huis is versierd. Kerstboom staat en 'savonds de lichtjes aan maakt het weer knus en gezellig in deze donkere dagen. Het heeft veel geregend (weer een extreem). Er was nog meer regen gevallen dan in de maand September. Valkenburg was geweldig helemaal in de kerstsferen. Alles was versierd. Verwarmde terassen en gluhwein. We hebben het heerlijk gehad. Maastricht is fantastisch winkelen en Wonderland op het Vrijthof is sprookjesachtig. Het waren fijne dagen. Nou Simone Phnom Penh was een zeer indrukwekkend verhaal om te lezen wat een gruwlijkheden hebben daar plaatsgevonden. Er zijn genoeg films over gemaakt maar als je ervoor staat dan wordt alles realistischer. Maar blijf zoveel mogelijk je verhalen opsturen. Ik neem dan een grote kop thee ga achter de computer zitten en neem de tijd om je avonturen te lezen. Zo zie ik jou in gedachten alles meemaken wat je opschrijft. Een hele aparte ervaring. Ga zo door.
    Veel liefs uit het natte Berkel (het regent nu weer en ik moet de hond uitlaten!)en geniet van alles wat op je pad komt.
    Don en Marja

  • 09 December 2007 - 16:44

    Nicole:

    Hoi Simone,

    Leuk om al die verhalen van jou te lezen. Ben echt jaloers. Nou ik heb aan je gedacht en een kaartje voor je besteld voor Doe Maar op 10 juli in de Kuip. Ik hoop dat je dat ook leuk vindt.... Hier gaat alles zijn gangetje, lekker druk op het werk (ben natuurlijk alweer aan vakantie toe hahaha), druk met leuke dingen doen... Gisteren naar het concert van Maroon 5 geweest. Een beetje kort concert, maar wel erg goed!!!

    Geniet in ieder geval lekker van alle mooie dingen die je meemaakt.
    Nicole

  • 09 December 2007 - 19:06

    P & P:

    Dat heb jij helemaal goed onthouden, nog 11 dagen en dan zitten wij ook in een warm land. "Slechts" 14 uur vliegen en we zijn er. Afgelopen week zijn we druk aan het klussen geweest bij Piet z'n dochter. Wat is het dan heerlijk om weer thuis te komen en lekker op de bank te kunnen gaan zitten (of liggen). Het is guur weer, slechts 8 graden en veel regen, brr. Ik ben lid geworden van de atletiekvereniging (goed hé). Welke loop gaan we straks samen doen ??? A.s. donderdag geef ik mijn laatste sportles op de sportschool in Pijnacker ( je weet wel, de koeien bananen eten). Zo te lezen vermaak jij je uitstekend. Echt stoer wat je daar allemaal doet en wat je allemaal mee maakt.
    Het is al bijna 1 jaar geleden dat we in India zaten, 'n hele bijzondere ervaring. De groep naar Costa Rica is een stuk kleiner, we zijn met 18 personen. Heb je nog mooie spulletjes gekocht of kan je de verleiding nog weerstaan?
    Geniet d'r maar van, morgen om 06.00 uur gaat bij mij de wekker weer, blééé.
    Dag meissie, let goed op jezelf !!

    Veel liefs P & P

  • 10 December 2007 - 11:17

    Peter:

    Hoi Simone,

    Altijd leuk & interessant om je reisverslagen in de mail te vinden. Blijf het knap vinden hoe je dat allemaal in je eentje regelt en welke initiatieven je allemaal neemt. Zelf word ik al een beetje nerveus van een weekendje België, dus je begrijpt...We hebben met de hele familie Sinterklaas gevierd in een heus Kasteeltje (meer de restanten daarvan, twee torens) in Wallonië. Was heel leuk en sfeervol maar deed ons ook beseffen dat men in de middeleeuwen nog weinig kennis had van de zegeningen van spouwmuurisolatie, laat staan (dubbele) beglazing. KOUD dus... Is een terras in Cambodja toch net even aantrekkelijker.

    Aangrijpend trouwens, je verslag van de Killing Fields. Onbegrijpelijk dat zo'n vriendelijk en zachtmoedig volk hiertoe blijkbaar in staat was. Maar goed, waarschijnlijk zijn er in ieder volk, Duits, Ruandees, Servisch, Cambodjaans of anderszins, altijd elementen te vinden die het geen bezwaar vinden om hun medemens uit te moorden, de mens is eigenlijk gewoon een verschrikkelijke diersoort.

    Hier gaat alles binnen HR z'n gang met zo nu en dan een grote verrassing zoals het plotselinge vertrek van Ton Hopmans, zoals Madelon al schreef. Er worden daarover verder geen mededelingen gedaan maar het had op de afdeling een behoorlijke impact, zoals te verwachten was met het van de ene op de andere dag wegvallen van ons HR-boegbeeld...

    Maar ban die hele ING voorlopig maar zoveel mogelijk uit je gedachten en geniet van de mooie reisweken die nog voor je liggen!

    Groetjes,

    Peter Spar.

  • 10 December 2007 - 14:03

    Boris:

    Bon bini tante Mone,

    Nou we zijn weer terug hoor! En we liggen al de halve dag te slapen van de jetlag. Paps en mams zeggen dat ze niet hebben geslapen in het vliegtuig, maar ik wel, wel 5 uur. Ik vind het wel jammer dat we niet meer naar het strand gaan. Dat was erg leuk; lekker in de branding spelen en speeltjes van andere kinderen jatten. En soms durfde ik ook een stukje te zwemmen met pap of mam. Verder hebben we ook nog het hele eiland rondgereden op zoek naar mooie strandjes. Elke avond keken we naar de ondergaande zon en dronken we een sapje. Mamma had altijd een raar sapje, met van die struiken groen erin. Nou, ik vond het in ieder geval heel leuk, natuurlijk ook omdat pappa en mamma de hele dag om me heen waren. Ze vinden me wel een blije peuter. En Opa en Oma waren ook weer heel blij om me te zien toen we vanochtend koffie gingen drinken in Hoofddorp. Morgen maar weer eens kijken hoe het op de creche is.

    Veel liefs, Boris

    Ps; Ik heb Sint niet echt meegemaakt, maar heb hem wel met 3 pieten in een heel klein autootje in Willemstad zien rijden. Volgens mij had Sint ook een zwart gezicht. Kan dat?

  • 11 December 2007 - 08:13

    Monique:

    Hot news: Alonso en Piquet jr rijden volgend jaar voor ING Renault! Ze verheugen zich hier al op het gebak dat we altijd kregen als er weer een wedstrijd gewonnen was! Verder alles weer gelukkig redelijk rustig. Sint weer vertrokken naar Spanje, kerstbomen staan (en zijn ook bijna opgetuigd) en de lijstjes zijn verwisseld. Het grote shoppen kan beginnen. We zullen de kids (OK en onszelf....)nog eens verwennen met een Nintendo DS. Op de vraag aan Hester wat ze het leukst vond kwam als antwoord "mijn Snoopy pyama" € 7,- bij Zeeman....Nou ja, volgend jaar zal Kirsten er wel achter zijn hoe het zit, dus we vonden het wel zo leuk om dan dit laatste jaar nog 1x goed 'uit te pakken'. En wat ik al zei, Peter verheugt zich erg op zijn braintraining. Wat betreft het wegblijven van de reacties, als ik voor mezelf spreek, ik kan het allemaal niet meer bijhouden...OK ik word ouder, maar de berichten blijven komen en heb je de ene net gelezen is de andere er al weer. Maar gelijk heb, nu heb je meteen ook voor jezelf een mooi verslag van een toch al onvergetelijke ervaring. Veel plezier nog en toch al, tot gauw!

  • 12 December 2007 - 13:51

    Bibiche:

    Hi Simone,
    Gaaf om je verhalen te lezen; gek idee dat je nu nog niet weet waar je bent met de feestdagen, maar ook wel bevrijdend.

    Helaas heb ik geen leuke berichten uit NL. Het noodlot heeft hier toegeslagen; je hebt nog meegekregen dat we een prachtige dochter hebben gekregen; vorige week woensdag heeft mijn man een herseninfarct gekregen na het douchen. Dat was echt enorm schrikken! Gelukkig is hij snel naar het ziekenhuis gebracht en is in de eerste belangrijke uren goed hersteld. Hij is sinds gisteren weer thuis en er zijn gelukkig geen restverschijnselen maar het herstel zal maanden in beslag nemen en we zullen allebei om moeten leren gaan met de angst!

    Met Scilla is gelukkig alles erg goed dus dat houdt me momenteel op de been!

    Nou Simone, pluk de dag, geniet van het leven! Ik zal snel weer iets laten horen,

    veel groetjes, Bibiche

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 96374

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: