Luang Prabang - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Simone Roos - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Simone

09 Januari 2008 | Laos, Vientiane

Daar ben ik weer, misschien wel voor het laatst, met een update van mijn activiteiten.

PS: oud en nieuw wordt in buddistisch Laos niet gevierd dus er was geen vuurwerk.

Luang Prabang is een touristen oord. Heel mooi, staat op de Unesco lijst vanwege de franse koloniale huizen. Die zijn ook erg mooi maar in die huizen zijn dure guesthouses, dure winkels, dure travelagents. Veel groepen touristen, rijke touristen ook die niet meer zien van Laos dan LB en dan vliegen ze naar Vientiane om dan weer door te vliegen naar Siem Reap in Cambodja om Angkor te zien. Gelukkig is er ook een nightmarket met locale mensen en producten. aangezicht is mooi hoor, dus de nodige foto's gemaakt. Veel temples, veel monnikken, veel restaurants (JOMA!!!). Ben een beetje moe dus de vaart is er wel uit. Ben hier 4 dagen maar heb niet zo veel gedaan als in andere plaatsen eerder op mijn reis. Geeft niet, is prima maar heb er niet zo veel over te vertellen. Behalve dat ik nu voor jullie Laotiaans kan koken want ik heb wel een hele dag kookcursus gehad. Super leuk en sommige gerechten zijn echt lekker. Als je van Lemongrass houdt........en fishsauce.......(van die laatste houd ik dus echt niet, bleh).

Marien en Mark en Matt zijn hier ook en met hen trek ik ongeveer 2 dagen op. We gaan zelfs bowlen!!! (1e pot door mij gewonnne!!). De volgende dag kom ik 2 mensen tegen die ik in Zuid Laos voor het laatst gezien had, das wel leuk met LB. Het is de verzamelplaats voor de reizigers die beginnen aan Laos of zoals wij, klaar zijn.

Verder kan ik wel kort zijn over LB. Je moet het gezien hebben maar echt speciaal is het niet en het is zeker niet het echte Laos. Alles is hier voor de tourist. Vliegtuigen (3 maanden niet gehoord) vliegen hier af en aan.

7 januari: slowboat naar Pakbeng.
Slowboat is een smalle, overdekte boot met aan weerszijde een bankje voor 2 mensen. Als je komt vanuit Thailand dan is die vaak afgeladen vol met touristen en hun bagage (tot op het gevaalrijke af) maar wij gaan de 'andere' kant op en dan is 19 man op de boot echt ruim zitten. De tocht duurt 1 dag naar Pakbeng en 1 dag slowboot naar de grens met Thailand' dus 2 dagen totaal. Zo'n boot vaart heel rustig en stabiel dus is comfortabeler dan de bus. Uitzicht wordt, na 2 dagen, wel wat eentonig maar blijft mooi. Bomen, struiken, een klein bamboo dorpje, kinderen en vrouwen die spelen en wassen in de rivier. Af en toe moet er een locale laotiaanse vrouw op een rotsblok (ogenschijnlijk in de middle of knowwhere) worden afgezet met kippen, kinderen en 50 kg zak rijst maar verder varen we rustig en gestaag de rivier op. Heerlijke dagen. Boekje, muziekje, gesprekje.
's morgens uit LB was het echt superkoud. zodra de zon komt, duurde even, was het beter. Deze route is echt een aanrader.

en dan ben ik in Housay Xay, de Laotiaanse kant. Marien en Mark zijn hier ook weer. Zij kunnen mee met de Gibbon Exp. op 9 januari want er waren cancellations. En loop ook maar het kantoor van de Gibbon Experience in. Ben met ze blijven mailen om aan te geven dat ik interesse houd. Er zitten al 2 nederlandse meiden die om een plek vragen, niet gereserveerd. Ik maak mezelf bekend en noem ook de mailtjes. Dan zegt ze dat ze 2 plekken heeft op 10 januari. Ze zegt gelukkig ook dat ik door mijn mailtjes al eerder had aangegeven interesse te hebben dus dat het niet meer dan eerlijk is dat ik 1 van die plekken krijg. (Mark, ik kan je wel zoenen om het idee gelijk naar het kantoor te gaan....weet niet of ik nog een plek had gekregen als ik dat de volgende dag 'pas' had gedaan). Dus: I'M IN!! Ik vertrek morgen 10 januari voor mijn laatste avontuur!!!. Best spannend want je gaat met kabelbaan je vervoeren door de jungle. Beetje zoals de Swing die ik beschreef in mijn Vang Vieng verhaal maar dan hoger, verder, sneller maar met een betere afsprong (hoop ik).
Vind het eng, spannend maar ook een echte goede afsluiting van mijn reis.

Laatste planning:
10, 11 en 12 januari ben ik dus onder de pannen. 13 januari reis ik naar Chiang Mai, 14e daar nog te besteden om op 15 januari vroeg naar KL te vliegen, en 'savonds 24.00 uur van KL naar huis te vliegen.

Heerlijk idee. Het is tijd om mijn schatten van katten weer te zien, horen en te voelen...mijn lieve manneke, zusje en zwager, pa en ma en mijn lieve vrienden.

Bijna...........
eerst nog door een jungle gaan vliegen...

Liefs,
Simone

  • 09 Januari 2008 - 12:41

    Karin Stoof:

    Hoi Simone. Wat een mooie verhalen allemaal. Maak je daar wel een boek van.
    Nog even wat anders. 22 januari gaat jou nieuwe afdeling naar een kookcursus. Ik heb jou ook opgegeven. Het begint om 18.00 uur. Laat even weten of je accoord gaat. Ik hoop het wel.
    Heel veel liefs Karin Stoof

  • 09 Januari 2008 - 18:11

    Anne-Marie:

    Zo, dat was weer even een herinnering aan je werk..... maar goed in iedergeval leuk nieuws. Wat zijn die bijna 3 maanden enorm hard gegaan zeg. Jij kunt een groot deel van je leven gaan teren op je ervaringen. Ik geloof heel graag dat jij het letterlijk werelds hebt gehad, maar ik zal blij zijn als ik je weer heelhuids thuis zie. Bluppen zal voor mij de maandag na jouw thuiskomst zijn, dus die donderdag heb je nog even rust, hahahhahhaha. michel en ik gaan namelijk, als alles goed verloopt, een cursus snowboarden doen. Helemaal gaaf. Ben je trouwens nog hetzelfde van uiterlijk, of ben je inmiddels een wandelend geraamte?
    Nou meiske, ik stop anders is je site gelijk overvol. Of ik je kan ophalen op spl, is nog niet duidelijk. we moeten gewoon werken en muppet moet naar schooltje gebracht worden, dus geen idee hoe we dat gaan doen. Ik kom je na thuiskomst wel snel opzoeken hoor.
    lieverd, dikke kus van ons. x

  • 09 Januari 2008 - 19:36

    Marja Robert:

    Hoe is het met je rug Simoon? Ik hoor je daar niet over maar je slaapt toch niet altijd maar op de allerbeste matrassen en je zit ook in de tuktuk of op de boot met houten stoeltjes of een paar uur op de mountainbike. Mijn rug zou het al begeven hebben en heeft je maag al het aparte eten nog goed kunnen verdragen? Ik zou nog maar een weekje genieten voordat je weer in de drukke westerse wereld terugkeert. Veel plezier met het jungle vliegen maar kijk je wel uit..
    Liefs van
    Marja

  • 10 Januari 2008 - 22:31

    Willem:

    ha die simone,

    je hebt wel een superreis achter de rug. Ik denk vaak aan je.. het leven is hier gewoon verder gegaan.... raar idee he... en jij bent een heeeeel moooooie ervaring rijker.

    geniet van het vliegen door de jungle. het is je gegund!

    Ik hoop dat je een lekkere tijd hebt nog. Goede reis terug naar huis straks!

    dikke x

    W&R

  • 11 Januari 2008 - 17:40

    Yvette:

    Goed je weer te lezen. En je komt alweer bijna terug, ongelofelijk. Een beng-afsluiting zeker en een goed begin van het nieuwe jaar! Haha, je hangt nu in een kabelbaan of zit in een boomhut. Goed dat het gelukt is. Een mooie afsluiting van een geweldige reis.
    Dank voor je mooie kerst/ nieuwjaarskaart, was 1 maand onderweg zag ik.
    Hier is t na de rustige periode weer hollen. Druk op het werk en met sociale dingen, leuk!
    Geniet van de laatste daagjes en we zien je de 15e!! Dikke kus Yvette

  • 13 Januari 2008 - 15:01

    Peet & Piet:

    Ons avontuur in Costa Rica is alweer voorbij en zijn inmiddels weer veilig thuis, gezond en wel! De swing herken ik want dat hebben wij ook gedaan in CR. Het eerste gedeelte is het spannendste....de afsprong dus.
    Verder hebben we veel gezien en veel gedaan, het weer was wisselend, koud/warm, beetje regen, heel veel regen en soms alleen even een bui. Slechts 18 personen hadden we in de groep, waarvan een aantal héél bijzondere.
    Een cultuurshock zoals in India hebben we niet gehad, veel schoner, goed eten en over het algemeen ook goede bedden. Vriendelijke mensen!
    We hebben al weer nieuwe ideën voor onze volgende "kerst"reis.
    Nog hele fijne dagen, geniet er nog van en maak een mooie swing met een harde gil!!
    Veel liefs van ons en we hopen je gauw weer te zien. Goede terugreis en kom weer veilig en gezond terug.

    XXX Peet en Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 96374

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: