Allemaal vluggertjes.... - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Simone Roos - WaarBenJij.nu Allemaal vluggertjes.... - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Allemaal vluggertjes....

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

31 December 2014 | Taiwan, Tainan


Kaohsiung, met de bus, 2 uurtjes. Grote stad, met weer een metro. Grappig om te merken dat het hier zo verschillend kan zijn en dat ik na Taipei niet meer in zo'n grote stad geweest ben. Aparte dorm deze keer, waar de 6 bedden als een soort bijenkorf geplaatst zijn. Per 2 gestapeld, 3 bedden breed aan één kant van de krappe kamer. Je kruipt er aan het voetenend in en sluit jouw deel af met een gordijntje. Heel geborgen.
Ze hebben er een heuse love-river, met gondels en al. Helaas geen lover gevonden dus ik hield het bij kijken. Wél een aardig restaurantje gevonden zodat ik heus Taiwanees gegeten heb, zo waar.
Op de dorm maakt de relatieve onzichtbaarheid van de mensen in de dorm dat een Taiwaneese Australische om half 11 haar koffer gaat herpakken, compleet met die verderfelijke plastic zakjes, die, in de stilte, zooooo veel knisperend geluid maken....:-(.
Sorry, moést er iets van zeggen. One down. Toen kwamen die verderfelijke Chinese dames die, licht aan, licht uit, licht aan, om 11 uur hun haar moeten föhnen...met de deur open.
Sorry, moést er iets van zeggen. Three down. Héhé,...heerlijk geslapen!!

Andere dag een bezoek gebracht aan de Fok Gang Shan tempel. Compleet nieuw, immense, prachtig en vanuit een prachtig geloof (boeddhisme) is opgezet. Ga toch echt een keer naar de Zeedijk, daar zit de Amsterdamse tempel. De non prijsde me gelukkig dat ik er een in mijn land had..:). En ieder zijn eigen geloof..... Starbucks ontbreekt niet in de entreehal.
Een enorme bronzen boedha torent boven het complex uit, omgeven door 4 pagodes; wisdom, compassion, practise and vows.
Er zijn mooie musea ingericht, oud en nieuw tentoongesteld, gebruikmakend van aantrekkelijke moderne technieken. Ben er wel 4 uur zoet geweest. Heerlijk sfeertje toch.
Op de terugweg een bezoek aan kitsch Lotus Pond. Draken en tijgers van plastic. Schril contrast.

De andere dag naar Tainan. De oudste en meest culturele stad van het land. Ik ben er vroeg.
Weer een grote stad. Verrassend snel ook hier het hostel gevonden, in een kleine alley. Pal ernaast zit een goed uitziend koffie tentje met idd heerlijke cappuchino. Het is er druk, er staan zelfs mensen in de rij en er zitten er een paar gezellig kletsend op een bankje. Het kleine steegje voelt erg gemoedelijk. Ik blijf echt staan om ervan de genieten.
Ik ga in de middag naar Anping, een wijk aan de rand van Tainan. Wachtend op de bus kom ik Erin tegen, een amerikaan uit het hostel in Taipei. Gezelschap!
In Anping staat een fort. Fort Zeelandia! Want wij, the Dutch, zaten hier 38 jaar. Verslagen in 1653 door Koxinga. Niet de minste volgens de geschiedenis.
Er is een leuke looproute en een prachtige Tao-tempel: de Matsu tempel. Ik probeer Erin zover te krijgen dat hij Winnie de Phoo en de Tao gaat lezen..:-). Mede daardoor kon ik wel wat erover vertellen....hihi!
Terug heb ik een groot winkelcentrum ontdekt waar ze pasta en pizza serveren.......
En wát een fijne bedden...ik maak er volop gebruik van...heerlijk!!

De andere dag volg ik de tempel route uit de Lonely Planet. Vermakelijk. Ik tref andere Amerikanen die, net als ik, vinden dat de enthousiasmerende teksten uit de LP wel heel erg overdreven zijn. De Koxinga memorial temple krijgt wel wat meer aandacht na gisteren.
Het is vandaag 31 december. Mijn hostel organiseert een foodparty en the countdown. Ik vraag her en der nog wel waar het feestje is maar de antwoorden zijn teleurstellend. Of eigenlijk.....ze zijn wat oud en nieuw hier is: nl van generlei importantie. Alleen in Taipei wordt het groots gevierd. Alle toeristen die ik sprak..(nou ja...alle?? Die 4...) kwamen voor een dagtocht naar Tainan. :-(. Foodparty it is. Alleen merk ik weer dat het toch minder duidelijk is dan ik begrijp. Foodparty begint om 2100 uur. Ze zijn al vanaf 1800 druk aan het voorbereiden. Wordt er om 1900 uur eten gehaald door een aantal. Echt eten. Ik vul het in dat het eten hapjes zijn en omdat ik best trek heb ga ik ook maar wat eten. Kom ik terug zijn er gezellig meer mensen gearriveerd, met eten en is het feestje begonnen...ok... Weinig van de aanwezige spreken engels dus een behoorlijk taiwaneese aangelegenheid.
Geen tot zeer weinig alcohol en heel zachtjes wat muziek. Ben benieuwd.
Als er meer mensen, met eten verschijnen verplaatst het feestje zich naar de tuin. Hier spelen we met 12 man het spel Dixit. Wel gelachen.
Enfin, het werd nog best snel 12 uur...allemaal op de foto, zonder zoenen, zonder handschudden, zonder persoonlijke wensen.. en de helft ging weg. Zo goed als geen vuurwerk. Ik ben me te buiten gegaan aan een fles wijn en drink die nog gezellig leeg met uitgedund gezelschap. Jongens:....een geweldig 2015 allemaal!!!

Weet nu wel een leuk recept voor een gevuld eitje..hihi.
Benodigdheden: ei, mais, cornetbeef, garnalen en een wcpapierrolletje.
Men nemen een ONgekookt ei en schudden dat stevig voor een minuut of 3. Knip van een wcpapierrol houdertjes. Zet het ongekookte, door elkaar geschudde ei hierop en maak aan de bovenkant een klein gaatje. Zo groot als een maiskorrel. Snij de cornetbeef en garnalen ter grootte van een maiskorrel. Vul het ei, via dat gaatje met stukjes cornetbeef, garnaal en mais. En ja, dan stroomt het over...:-). Zorg dat er voor de helft ei in het ei blijft zitten.
Kook nu het ei...(heb alleen even gemist hoe ze dat deden...sorry) en voila...de taiwaneese variant van een gevuld eitje!!!! Best ok hoor!

Waar 31 dec voor ons het feestje is, is het voor hen chinees nieuwjaar. Over een week of 6. Wel hebben ze allemaal nu 4 dagen vrij dus een hostel boeken voor de nacht van 1 januari was geen sinecure. Uiteindelijk een plekje gevonden in Taichung. Het blijkt een inwisselbare grote stad. Ik ben nu een paar keer maar kort ergens geweest. Ik loop achter met mijn noties en heb moeite me de specifieke dingen voor de geest te halen.
Maar ik wilde perse naar Taichung, of liever nog dichterbij maar dat ging al helemaal niet , om het Sun Moon Lake te bezoeken.
Hostelworld geeft nog maar een optie. Maar wel een met drie katten lees ik in de review. Top. Nu maar zien hoe het gaat op de 14 persoons mixed dorm...........
De routebeschrijving is erg summier maar ook hier krijg ik, in de bus al, gelukkig hulp van 3 chineese studenten met....google maps op de smartphone...misschien toch wel een ideetje...
Enfin, met daarna nog wat hulp van een local word ik tot de deur gebracht. Wie dacht dat ik alles in mijn eentje zou doen...:-)......soms helemaal niet moeilijk om hulp te vragen.........
Dorm is vreselijk, katten geweldig! Knorrend op mijn schoot. Heerlijk. Mis mijn meisje.....:-(....
1 douche op al die mensen..wat kan het toch verschillen.
Maar ik ben er voor Sun Moon Lake, dat werd een prima dagtocht. Het was een beetje hoge bergen fris, heiig en enorm druk maar wel gezellig allemaal. Mooi uitzichten en zowaar goed georganiseerd alles. Boottochtje, round-the-lake-bus, gondel. Een complete dag. Was wel uiteindelijk 2 uurtjes met de bus heen én de 2 uur terug een lange dag. Dat hielp weer bij het inslapen..:-).

Dat was het dan. Terug naar Taipei voor de laatste 2 volle dagen.
Meld ik in het volgende blog.

Liefs van mij!


  • 05 Januari 2015 - 15:56

    Claudette:

    Je hebt het er maar druk mee! En dat was nou juist niet de bedoeling :-) Ik ga het nog een keer zeggen: ik vind het zo bewonderenswaardig dat je aan deze mooie reizen in je eentje begint! Geniet ervan!

  • 02 Maart 2015 - 09:15

    Peter T.:

    Check....gelezen...hoezo laat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 96422

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: