Tussenstop Riobamba - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Simone Roos - WaarBenJij.nu Tussenstop Riobamba - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Tussenstop Riobamba

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

16 Juni 2013 | Ecuador, Riobamba

Riobamba is 2 uur met de bus bij Baños vandaan, weinig inspirerend totdat we een met sneeuw bedekte berg passeren. Het blijkt Chimborazo te zijn.
Riobamba heeft een beste omvang maar de taxi's zijn goedkoop zodat ik voor $1,- voor de deur van Hostel Oasis sta. Een kamer zo groot als een tweepersoonsbed, geen dorm en voor $12,-. Laat maar doen. Onvoorbereid op deze plaats ga ik, gewapend met camera op pad. Geen idee wat ik kan aantreffen.
Ik sla wat hoeken om en kom prachtige karakters tegen, in de locale klederdracht. En een werkelijk prachtige mercado. Ik ben de enige toeriste, raak wat aan de praat, maak wat foto's, al zit het mooie portretje er niet tussen. Ik slenter overal tussendoor en zie weer de meest uiteenlopende producten.
Ik kan er in ieder geval NIET lunchen :-). Ik ga verder richting centrum maar weet het niet helemaal zeker...hihi, voor weer $1, - word ik bij het treinstation afgezet, alwaar ik een kaartje koop voor een treinrit Tren del Hielo, voor morgen. Niet zo beroemd als Nariz del Diablo maar ja, die vertrekt dan ook niet van hier. Vandaaruit loop ik weer terug naar hostel. Langs pleinen, kerken, markten en mooie gebouwen in een warm zonnetje. Alles is wat koloniaal aandoend maar zonder al te veel leven, afgezien van de markten dan. In het hostel ga ik weer wat klooien met iPad, toch verbazingwekkend hoeveel tijd je daarmee 'kwijt' kunt zijn. Ik heb op de markt mijn eten wat bij elkaar gescharreld en ga daar mijn avondmaaltijd mee maken. Worstjes, tomaten, paprika, knoflook, guacamole met een broodje. Biertje erbij, prima. Het is vroeg koud, hier in Riobamba. Lekker onderuit in het warme bed maak ik een blog af.
16 juni gaat om 06.30 uur de wekker, tijd voor de treinrit. Ik heb 'the best seat of THE house', helemaal vooraan met vrij uitzicht, waar ik dan ook erg van geniet. Ik vind Ecuador verrassend mooi. Hier zijn het weer bergen, met een verticale bebouwing. We kunnen ver kijken maar het draait om de vulkaan Chimborazo. En die laat zich van haar beste kant zien, af en toe de blauwe luchten zodat we haar top goed kunnen zien. Indrukwekkend.
We rijden tot een klein plaatsje Ubica maar daar is niets te doen, te lang naar mijn zin moeten we daar wachten en dan is het langs dezelfde weg terug. Dat is geen straf overigens.
Het is net 12 uur geweest en ik ga weer lopend, via andere wegen, terug naar hostel maar de stadje is vrij doods op zondag. Totdat ik een markt vindt, mercado de la Merced. Hier plukken de vrouwen het gegaarde vlees van een heel varken, inclusief de kop. Ze reiken iedereen die langsloopt een pluk aan, nou, no thanks.......maar het is een mooi gezicht én gehoor want ze prijzen hun varken luidkeels aan.. :-).
Ik vind daar wel een ander tentje waar ze gewoon sandwiches verkopen, fijn! Met de lekkerste batidos maracuya (milkshake-achtig drankje). Ik ben toch nog erg vroeg terug maar dat levert wel een 2e blog op...kom weer een beetje bij met de berichten.
En ik moet bedenken wat ik wil; de andere dag is maandag en dat is nou net de enige dag dat de trein Nariz del Diablo niet rijdt. Ik voel dat ik geen tijd heb een volle dag ergens (Alausi) te wachten....en besluit dan maar in 1 x naar Cuenca te gaan. Een rit van 6 uur.

Tijd is een raar fenomeen; als er geen begrenzing op zit ervaar ik de tijd anders. Terwijl je misschien wel hetzelfde doet, dezelfde plaatsen bezoekt. Nu heb ik het gevoel van begrenst te zijn, ik moet immers op 27 juni in Guayaguil zijn. Enfin, mijn plan heb ik al 14 x gemaakt, bijgesteld en ervan afgeweken dus dit komt ook goed, alles in Ecuador is nl prachtig.

Tijd voor de stad Cuenca.

Jongens, nog even volhouden, ben er bijna.........

Xx
Simone

  • 24 Juni 2013 - 07:08

    Bianca:

    Jeetje Simone, zit t er dan echt bijna op jouw mooie reis???
    Geniet nog van de laatste mooie, soms onverwachtse plaatsen/situaties die je tegen komt en vergeet ze vooral niet op te schrijven voor ons;-)
    X

  • 24 Juni 2013 - 17:31

    Lia:

    Ja, ja het gaat nu wel erg hard, he? Half jaar is voor mij omgevlogen.
    Nog eventjes geduld, maar dat moet jij nu wel kunnen opbrengen. Vond dat wordfeuten super,
    goed idee van je.
    Auto staat al gepoetst en wel , moest ik van pa zeggen, voor de deur en afspraak bij de kapper staat voor 2 uur gepland a.s. zaterdag. Hebben net als iedereen genoten van je verhalen, het leek bijna alsof we erbij waren. Geniet van je resterende tijd in Zuid-Amwerika en tot vrijdag. Goeie reis terug en dikke kussenXXX

  • 24 Juni 2013 - 19:44

    Sabine:

    Ojee, moet je nu zaterdag direct in het gareel en volgens n agenda gaan leven...? Benieuwd hoe snel je daar aan gewend bent...! Heb je al die vreselijke jugo del tomate de arbol geproefd? Mijn grootste nachtmerrie in het gastgezin waar ik destijds verbleef.... :-).

  • 27 Juni 2013 - 09:49

    Peter T.:

    Haha...nou dat volhouden valt wel mee hoor...de blogs zijn steeds erg leuk om te lezen! Nog een paar daagjes dus en dan donderdag terug naar Nederland...over een cultuurschok gesproken! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 96374

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: