Tulum in duplo - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Simone Roos - WaarBenJij.nu Tulum in duplo - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Tulum in duplo

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

16 Februari 2013 | Mexico, Tulum

Altijd fijn zo'n terugtocht, dan is het helemaal helder wat waar is en hoe het werkt. De busrit Cancun naar Tulum duurt zo'n 3 uur en zo rond 13.00 uur was ik ter plaatse. Hostel weer snel gevonden, al hadden ze het op de kaart op het andere blok neergezet. 3 stapelbedden, ruime badkamer, prima. Ook hier weer een tuin met wifi. Zo fijn! Ik ga het dorpje wat meer verkennen en zie dat ik achter 3 bekende meiden loop! Hè! Hallo! Ze zijn mijn steun en hulp geweest bij de verkeerde lunch in Mex DF, ruim 2 weken geleden. Ze gaan naar de ruïnes van Tulum en ik sluit aan. Dat werd een bezoekje op een holletje want we waren een half uur voor sluitingstijd binnen. Wel prachtig op de rotsen, langs de zee gelegen. Avondzon dus prachtig licht en mooi gelegen tempels en paleizen.
Ze nodigen me uit voor het eten maar moeten zich nog wel even opfrissen. als we na een uur afspreken hebben ze nog een jongen van het hostel meegenomen. he! hola! het is de spaanse jongen uit DF van mijn hostel met wie ik een walking tour heb gedaan. Een tafel vol bekenden!! We gaan Spaanse tapas eten en drinken biertjes, wijntjes en 'we have a ball'.

Op aanraden van Sandy (en omdat zij gezeldschap wilde, ga ik mee op een tour de volgende dag: snorkelen in Akumal, in de zee waar de zeeschildpadden zijn. Eerst is er niets, alleen zeebodem en dan komt er een aangewaggeld, al grazend. Wat een prachtbeest. Zijn kop beweegt zoals die hondjes met losse kop op de hoedenplank van een auto. Van links naar rechts en op het ritme van de zee. Hij graast. Dan heft hij zijn kop op, alsof hij zeggen wil; 'ik weet dat je er bent en ik vind het goed' om naar de oppervlakte te....vliegen. Dat omschrijft het toch het best. Haalt heel snel adem en zakt op een lompe edoch ook gracieuse manier weer terug naar de bodem. Door het heldere water heen, laat de zon de kleuren van zijn schild zien. Het is al met al nog geen 2, 3 meter diep dus deze blinde kip kan het goed zien. Zo zwemmen we een goed uur van schildpad naar schildpad, en soms komt er een mantra tussendoor, hihi. Bij het rif zijn er weer wat meer gekleurde vissen. Ik moest onderwater al aan Boris denken. Weer een ontmoeting met een nieuwe dier, die ook nog op het kussensloop staat, te vertellen. Kijk die tante nou toch eens!
Vervolgens zijn we naar een cenote gegaan. Ik wist het ook niet....blijkt een ondergrondse watergangenstelsel te zijn.
Om in te duiken, te snorkelen of gewoon met je kop boven water in te zwemmen. Dat laatste heb ik maar gedaan. Kon ik ook wat zien. Ik vond het best bijzonder. Met een zaklamp al zwemmend langs de stalachmieten en stalachmieten, in grotten met vleermuizen, door nauwe doorgangen en in zalen zo groot als de grot kan zijn.
Vervolgens de rest van de middag al kletsend aan het strand door gebracht met een aantal mensen van deze toer.
Voor de avond hadden we met iedereen van de toer afgesproken, 7 in totaal. Heerlijk Italiaans hihi. Bij het bieren daarna kwamen alle anderen er ook bij en waren we met 10! Half 2 helemaal blij en gelukkig in bed. Wat is het toch heerlijk mensen te ontmoeten, verhalen te delen, bieren te drinken. Waarschijnlijk zal ik Sarah nog wel meer zien, ze heeft ook een beetje mijn route en het was afscheid nemen van de 3 meiden (hun vakantie zit erop) met dikke knuffels en lieve woorden.

Ik vertrek de volgende dag naar Tulum beach voor mijn yoga gebeuren. Al weken van te voren geboekt (doe ik niet meer, geeft zo'n stress...ben ik wel op tijd? past mijn route nog wel? nee dus...). Het is Tulum deel 2; de wondere wereld van het geld.
Die wereld bestaat uit 1 lange straat met aan weerskanten villa's, prachtige boutique hotels, yoga of astro campings of private property met grote hekken ervoor. Overal staan bordjes yoga, buddha beeltjes, wijze teksten en vegan restaurant :-). De alternatieve wereld pal naast die van de grote luxe. Ik zit in yoga shala. Weinig tot geen faciliteiten en een op zich goed ogende kamer, met een douche en toilet net buiten de deur. Ik installeer me en ga dan naar het strand. Mooi!! Ik ga lekker liggen en val in slaap. Gezandstraalt word ik wakker en merk dat het ook niet zo goed is geweest voor al die verbranden plekken van het snorkelen gister.......lekker douchen en goed smeren!!
Ik ben net weer een beetje in het land der levende (wat kan slapen in de zon je toch een zombie maken), als ik merk dat de yoga les begint..laat maar doen. Dus ik ben dit stramme, stijve, ongetrainde lijf in allerlei yoga posities aan het duwen. Die down-dog is dan, hoe simpel ogend ook, erg zwaar. Het uurtje duurt wel lang, trouwens. Andere onderdelen gaan veel beter en maakt dat ik het oja-gevoel krijg: oja, yoga was leuk! En een geluksgevoel: kijk mij nou eens! Het uurtje bleek ook bijna 2 uur te zijn en toen had ik weer een douche nodig :-).
Het avondmaal was reteduur, want ja, je zit in de straat met de luxe of niet. Maar wel erg lekker! Jammer dat ze hier de tip van 15% (!) alvast bij de prijs optellen......
Helaas een erg slechte nacht gehad met een ventilator die klonk alsof er een vliegtuig aan het opstijgen was. Zelfs met de, blijkbaar onvermijdelijke, oordoppen ging het niet. Zo veel voor een kamer van $55,-.........de volgende morgen laat op maar dat maakte wel dat ik op een degelijke Nederlandse tijd kon skypen met de familie. Heerlijk die ingespannen koppies van de kinderen te zien, die turen naar een slechte beeltenis van hun tante aan de andere kant van de oceaan. Olivia die voordoet dat ze een nieuwe skibril heeft. En Boris heeft een super rapport. Mooi kereltje (xxxx) Hij wilde direct weten welke dieren ik nog had gezien. Had dus een super verhaal over de zeeschildpadden! Heerlijk en even een groot gevoel van gemis. Zo dichtbij en zooo ver weg.
Tijd voor het strand.....en de douche en ....nee, geen yoga vandaag :-). Oja, en dan kan ik niet een dag eerder weg (ik heb het idee van hier wel te pakken dacht ik). Cancellation policy is 7 dgn van te voren annuleren of de helft van de kamer betalen. Nou ja......ik ga niet betalen wat ik al zo duur vind en niet gebruiken. Nog een dag dan maar....zo'n straf is het ook weer niet :-).
Wel lekker vroeg in bed met een andere ventilator en lekker vroeg wakker zodat ik vandaag de yoga les van 10.00 uur heb gehaald. Deze yoga les is wel heel speciaal want het is Valentijnsdag en de les heeft als thema 'spread your wings and fly'. Go to the edge and cross it. Verleg je grens en kijk wat er gebeurt. Het gaat over moed en de stap in het diepe zetten. Het gaat over liefde en over zorgen voor jezelf. Het raakt me en ik krijg het groter-dan-gevoel. Om vervolgens duizelig van de warmte te worden :-). Ook bijzonder, we krijgen 3 stukjes chocolade, die laat je gewoon smelten op je tong. Verder niets en dan proef je, met je ogen dicht. Werd toch een aparte ervaring. Nou, douchen dan maar weer en naar het strand; beetje zwemmen in woeste zee, smeren etc, etc. Enfin, nieuwe nacht, nieuwe dag en vandaag (15-2)ga ik fietsen. Ik kom bij een cenote die hier wel een vennetje is. Met een kleine kano vaar ik heel rustig een kleine 30 minuten op dit watertje, omgeven door mangrove.
Nou, dat was het allemaal wel. Traag tempo, weinig te doen en veel spelletjes Sudoku later is het eindelijk tijd om te gaan.
Het is wel wonderlijk hoe twee gevoelens hand in hand gaan.
Ik heb hier veel geklaagd maar tegelijkertijd voel ik me heel happy en gelukkig.

Op naar Valladolid; chitzen itza! Ofwel, ik ga Mexico nog steeds niet versten. Nog te veel te zien.
Allemaal liefs van een heel blij kipje!!

Xxx Simone

Ps. De uitsmijter van Tulum Beach is dat ik een lift kreeg van 2 super aardige mensen die me helemaal naar het busstation brachten. Hoezo klagen? Tulum Beach heeft me dus exact gebracht wat ik wilde. Heb alleen de vorm waarin wat laat herkent :-).

  • 16 Februari 2013 - 23:41

    Thessa:

    Simone!!!!!
    Wauwsie!! Ik vind het maar moeilijk voor te stellen vanaf mijn saaie bank waar ik ziek op lig..
    Tjee,.. Als ik een wens mocht doen, zat ik nu naast je. Wat klinkt het iedere keer mooi en ook zo heel ver weg!
    Ik blijf je leZen! Xxxx

  • 17 Februari 2013 - 00:22

    Paul:

    Wauw, wat een verhalen weer. En nu op weg naar Chitzen Itza? Prachtig, ken het alleen van foto's....geniet ze!!!!

  • 17 Februari 2013 - 07:14

    Iris:

    Heeee Simoon, wat heerlijk om te lezen dat je in Tulum bent en een cenote hebt bekeken en nu naar Chizen Itza gaat, ik heb het allemaal gezien en was er ook helemaal weg van. Heb je ook al grote leguanen gezien? Die komen daar ook veel voor.
    Als je de kans krijgt ga dan naar Xel Ha daar kun je met dolfijnen zwemmen en dat is ook een heel mooi natuurgebeid. De schilpad verhalen zijn ook prachtig. Meid wat geniet je en wat heb je leuk gezelschap zo af en toe. Volgens mij helemaal goed.

    Liefs, Iris (en groetjes van Mario)

  • 17 Februari 2013 - 09:53

    Peter T.:

    Haha...Tulum was toch ook wel heel apart en bijzonder zo te lezen. En dan kijk ik op de kaart waar je exact bent en dan zie ik Cancun, Playa del Carmen en vooral Cozumel....dat staat nog wel op mijn wish list hoor....en jij bent er gewoon...geweldig!
    doei & have fun!
    xx

  • 17 Februari 2013 - 12:00

    Lea:

    Hey Simone,

    Ik blijf het grappig vinden om jouw verhalen te lezen en helmaal nu ik ongeveer weet waar je bent. Al jouw verhalen komen mij dan ook wel een beetje bekend voor van Eline, zij omschreef het allemaal net zo! Heerlijk dus!!!
    Chizen Itza is ook prachtig, neem er rustig de tijd voor om daar rond te kijken en te ervaren. Het schijnt er heel bijzonder te zijn. (stiekem ben ik wel een beetje jaloers hoor...)
    Heerlijk he om zoveel leuke mensen te ontmoeten en samen met hen een leuke tijd daar te beleven. Het is je gegund hoor.
    En ja je mag best af en toe klagen hoor als het even niet gaat zoals je in gedachten had, maar pak jezelf daarna wel weer op en bedenk dan hoe gelukkig je dan eigenlijk oook weer bent dat jij daar mag zijn en zoveel mooie momenten mag meemaken. Geniet Simone, geniet...dit pakken ze je nooit meer af!!!

    Liefs, Lea

  • 19 Februari 2013 - 11:29

    Charlotte:

    Hoi Simone,

    Goed zo! Zo te lezen ben je lekker aan het genieten van de omgeving, mensen en alles wat je tegenkomt. Ach en af en toe een beetje klagen mag toch gewoon? Jou kennende kom je toch altijd wel weer terug op het positieve :D

    'k Gooi er nog even een leuke Loesje in: Ik ben een gelukkeling!
    Ga lekker verder met genieten!

    Liefs!
    Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 96400

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: