een ongepland bezoek aan een bloedhete stad - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Simone Roos - WaarBenJij.nu een ongepland bezoek aan een bloedhete stad - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Simone Roos - WaarBenJij.nu

een ongepland bezoek aan een bloedhete stad

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

29 Oktober 2009 | Argentinië, Córdoba

Hallo allemaal,

Na een ochtend met zon, wolken, wind, regen en weer zon vertrok ik, met een vertraging van 2 uur, uit Puerto Madryn. Op weg naar Cordoba. Gpepland was vertrek om 1.4.30 uur . , aankomst om 09.30 uur het werd een aankomst om 10.30 uur. Heeft hij toch een uur goedgemaakt. Busreis was weer prima. Weer niets gewonnen met de Andesmar Bingo. Bij aankomst is het erg warm, wat zeg ik, het is bloedhitte. Het blijkt een slordige 42 graden. Het hostal is niets maar voor 2 nachtjes moet het kunnen. Kosten zijn ook niets (37 p = ca 6 eur) dus het is allemaal weer in balans. Ik ga ´smiddags maar direct een citytour doen dan hgeb ik maar een beetje beeld bij deze stad. Verder loop ik langs een teather en hebben ze die avond 3 vrolijk ogende dames die zingen. Moesten we ook maar doen. Cordoba is de 2e stad en met 11 univcersiteiten een jongeren stad. Een beetje smutzig, dat wel. Het echte uitgaans- en eetcenrum is wat buiten de buurt van mijn hostal, blijkt. Er zijn wat musea maar er zijn geen ´daar-moet-je-geweest-zijn buurtjes, zoals in BA. HDe teathervoorstelling was een groot succes, erg genoten en 3x is scheepsrecht, ik heb het helemaal uitgezeten!!! CD-tje gekocht natuurlijk. In de bloedhitte is slapen een beetje lastig. Ze hebben wel ventilatoren neergezet maar tegen zoveel warmte kunnen ze niet op. Gelukkig ben ik doodop, van de bus en de lange avond en val goed in slaap.
De vlgende dag staat er weer een tourtje op het programma, stel je voor, zonder de tourtjes zou je toch veel langer onderweg zijn om hetzelfde te zien. Ik ga de Sierra´s in. Meer glooiende heuvels dan de bergen in Mendoza. Het oogt zachtaardig en zo ook de dorpjes die er tegen aan liggen. De een heeft wat meer leven dan de ander maar zeer de moeite waard. Als ik meer tijd had, dan had ik er zeker in 1 gebleven om het beter te leren kennen. De airco in de auto draait overuren en de warmte is het enige min-puntje vna de dag.
´s avonds ergens wat gegeten en het is me niet gelukt contact te krijgen. Geen tourist te zien en de andere gasten in het hostal zien er allemaal uit alsof ze in geen dagen, wat..., weken een bad gezien hebben. Ach, ook wel lekker rustig hoor, zo met mijn eige.....:-).
Het loopt toch redelijk tegen het einde van de reis en ik word er wat onrustig van.Ervaar niet meer dat ik alle tijd heb om alles te ervaren. Zit in mijn eigen kop want natuurlijk heb ik nog alle tijd. Na zeker 5 dagen. Zaterdag ga ik er alleen op uit, met de locale bus naar Alta Gracia. Ook inde sierra´s,daar is een van de belangrijke jezuitenkloosters en... het huis waar Che Quevara als kind heeft gewoont. Che was nl Argentijn van geboorte. Beiden zijn mooi, leuk en indrukwekkend. Ik ben al eerder bij het mausoleum van Che geweest, in Cuba. Dit museaum heeft leuke wetenswaardigheden uit zijn jeugd en verteld het verhaal waarom hij de revolutie is ingestapt. Hij heeft medicijnen gestudeerd en was eigenlijk doctor. Hij geloofde in een beter leven voor iedereen en wilde daarvoor vechten. Zijn laatste brieven aan zijn kinderen zijn ontroerend. Het roept hen op niet alleen voor jezelf te leven maar ook voor anderen, trouw zijn aan jezelf en Revolution para Siempre! In het naastgelegen restaurantje kun je cubaans eten want de dame is een cubaanse.Ze mag wel sterkere mojito´s maken :-) .
Ik had graag nog even te paard door de sierra´s gegeaan maar daar is het niet van gekomen. Het weer, nog steeds 40 gr, maakt me erg sloom. En ik, die zo goed tegen de warmte kan, zoek zelfs de schaduw op.
Terug in het hostal mag ik van die leuke receptionist nog wel even douchen. We hebben een geheimpje samen want als de baas het zou weten moet ik 15 peso betalen. Dat is de helft van de kamerprijs. ´Alleen om de douchen?´. Ja. Maar met een goede knipoog mag ik het snel en gratis doen. Lief he. En die koude douceh heb je echt nodig want die warmte zit tot in je haarvaten. Dan met de bus naar San Antonio de Arceo. Ik kom dan al dichterbij Buenos Aires!!

Het vervolg, de laatste stop San Antonio de Areco, zal ik in een volgend bericht verder vertellen.

Hoop dat in Nederland alles met iedereen goed gaat?
Bereidt die poezenbeesten maar voor op de thuiskomst, donderdagavond!!

xx
besos y saludos a todo,
Simone

  • 02 November 2009 - 17:20

    Peter:

    Héé, ik ben de eerste dit keer! Maar ja, ik zat er dan ook op te wachten hè? ;-) Was wel weer heel leuk om te lezen. Leerzaam ook over Cordobá en Ome Che en zo. Nou, fijne paar daagjes nog en een goede vlucht naar huis! Ik ga overmorgen dus tot over een poosje! Adios Simone! xx

  • 03 November 2009 - 09:16

    Marja Robert:

    Hoi Simone, je reis is zo snel toch nog niet voorbij? (Snif) Ik geniet elke keer weer van je heerlijke verhalen en wil dat nog niet missen hoor. Maar ja..wat gaat de tijd snel. Waar ik ook zo van genoten heb is je reis op zee met de Zodiac. Wie spot er nu walvissen, dolfijnen, pinquins, zeeleeuwen en zeehonden op één dag (en dan bedoel ik niet in de dierentuin). Geweldige ervaringen doe je op. Fantastische verhalen en belevenissen. Het zal wel weer wennen zijn in het koude, vochtige kikkerlandje. Maar ook dat heeft weer zijn charmes (welke ook alweer???) Groetjes en liefs uit Berkel X

  • 03 November 2009 - 11:11

    Monique:

    Hoi Simone, hoop dat je dit nog ziet voor je weer op weg gaat. Ben net uit het ziekenhuis, dus kon niet eerder mailen. Donderdag al weer terug, dat is dan toch ook weer snel gegaan! Helemaal top je ervaringen (zal het nog even met de jouwe moeten doen, ze hebben nu eenmaal geen walvissen op camping De Paal in Bergeijk)maar doe het met veel plezier. Fijne terugreis en tot gauw !

  • 03 November 2009 - 17:50

    Anita:

    Tjee Simone wat gaat de tijd hard! ik zit (net zoals allemaal hier) elke keer weer te genieten van je verhalen! geweldig!

    Als je thuis komt zullen we de verhalen wel in het "eggie" gaan horen!
    Geniet nog even!
    groetjes van ons!

  • 03 November 2009 - 17:58

    Manon:

    hey simone
    het is een tijdje geleden dat ik weer een bericht heb achter heb gelaten :$
    maar alles gaat goed met de katten ze zijn heel lief voor me en alles gaat heel goed .
    iedereen keer als ik kom liggen ze op de groene kussen bij de achter deur met zijn tweeen egt heel lief
    ze zullen wel weer blij zijn als je er bent

    nog heel veel plezier en een goeie rijs terug naar nederland
    xxxxx manon

  • 03 November 2009 - 20:57

    Saskia:

    Hola Siimona,

    Que pena!!! que tu viaje esta terminado casi. Verder weet ik het niet meer in het spaans, zeker na al je spannende verhalen.
    Maar in Nederland is het ook heel erg spannend en avontuurlijk en vooral heel erg goed weer, met veel vochtige afkoeling en heftige ventilatie.
    De bus reizen zijn hier minder lang en de walvissen zijn al lang naar argentinië vertrokken.
    Hier in het mooie Nederland wachten er mensen (en katten) met smart op je. Mensen waar je lekker een mojito mee kunt drinken en heerlijk converseren in je eigen taal. Fantastisch toch!!!

    Oke, nog veel plezier en geniet nog met volle teugen!!
    Besos

  • 04 November 2009 - 20:08

    E:

    Simone, goeie reis, goeie vlucht en tot morgenavond. Heerlijk de verhalen te lezen, zie er naar uit ze te horen!!!
    e

  • 09 November 2009 - 18:57

    Anne-marie:

    Jezus meid, op eoa manier krijg ik helemaal geen bericht van je binnen. ik heb je gesmt maar kreeg geen antwoord terug. tsssssssssssssss.... ik heb me dus zorgen gemaakt. ik zal zelf met uitlezen van het eerste bericht wel wat fout hebben gedaan en ben nu dus na steeds geen bericht maar terug gegaan in de tijd en zie dat ik een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleboel heb gemist. ik ga gauw je verhalen proberen te achterhalen, want ik heb nog niets gelezen!!!! En dan kom je al bijna thuis, toch???? ik hoop dat het allemaal goed is gegaan en leuk is geweest. dikke kus. marietje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 96322

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: