Bloody hot Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Roos - WaarBenJij.nu Bloody hot Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Bloody hot Leon

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

31 Maart 2013 | Nicaragua, León

Zijn jullie net weer bij met lezen...komt er alweer een nieuwe!
En nee, ik ben het schrijven nog lang niet zat. Het is heerlijk samenvatten voor mezelf wat ik allemaal beleefd heb..of niet..en dat dan te delen met jullie. Ik kijk ook altijd uit naar de reacties.

Nu..Nicaragua: Bloody hot Leon
Na een aantal mojitos is het goed slapen gaan. Fan aan want het is benauwd warm. De andere dag wakker worden om 06.00 uur door een mevrouw die 'TORTILLA'S!!! schreeuwt. Nee, dank u. Omdraaien verder slapen zit er, vanwege de al zware hitte, niet in. Beetje soezen.
Ontbijt is pannenkoeken met banaan. Ik hang wat en ga pas laat de straat op. Leon valt me een beetje tegen. Het zou een koloniale stad moeten zijn maar ik vind het wat vergane glorie. Verder is dit een van de oudste steden van het land en zou Semana Santa groots gevierd moeten worden, alleen kan ik het niet vinden.
De huisjes zijn allemaal 1 verdieping hoog, veel vrouwen zitten in hun schommelstoel voor het huisje. Je kunt goed naar binnen kijken en dan zien we echt wel aangeklede huiskamers. Gedecoreerd, dat is anders in Guata, en met tafelkleedjes, goede stoelen en vaak erachter een kleine, met planten begroeide binnenplaats. Grote tv op een centrale plek, op het dressoir.
Na een bezoek aan het centale plein, de (gesloten) kathadraal en de plaatselijke supermarkt (!) ben ik weer terug om te hangen in de tuin.
Maar daar is het gezellig met jonge mensen uit USA die hier 2 jr werken, als leraar small business (23jr oud....), of als agricultural advisor (26 jr oud).... Ok......
Gaaf dat ze het doen en ze inspireren me. Alleen die zware warmte van meer dan 35 Gr. ontneemt me alle energie. Dan ontmoet ik Gerald and Jenni uit Canada, van Nederlandse afkomst. Gezellig kletsend brengen we de middag door. Zij hebben de nacht ervoor een full moon hike gedaan, de vulkaan op en zijn pas om half 9 in de ochtend terug gekomen..respect!!
Ik maak weer mijn knakworst-pasta prutje en we drinken mojitos.
De nacht is broeierig warm. Redelijk geslapen met de TORTILLA'S !!- wekker om 06.00 uur. Er is hier geen warm water en voor het eerst is dat niet erg. Het is zelfs heerlijk!! Elk moment van de dag..zo warm is het nog nergens geweest. Zo'n contrast met jullie. Deze hitte willen jullie ook niet hoor.
Op goede vrijdag worden er in de wijk Sutiava tekeningen op een bed van aarde gemaakt van gekleurd zaagsel, de zgn The sawdust carpets. 'More than a century ago, a family living in the indigenous Sutiava neighborhood in the city of León created a colorful image on the street. The neighbors noticed the image and in the consecutive years they decided to also participate, elaborating other colorful images on the street and thus initiating another creative and unique tradition in Nicaragua. Although the first images where only decorative, the creators later started to shape figures, inspired by biblical passages. These sawdust carpets were therefore later named ‘Passionate Carpets''.
Daarna zijn we gaan kijken naar de processie. Stel je daar niet te veel van voor, overigens. 3 baren met Jesus, Maria en nog een vrouwenfiguur worden uit de kerk gedragen. Priester ervoor, priester ernaast en wat volk erom heen. Weinig imposante muziek of zo. Na een half uur heb je het wel een beetje gezien, moet ik zeggen. En voor dat halve uurtje is het best leuk.
Terug naar de tuin, met koude douche, koud bier en daar delen we mijn pasta-prutje en is Gerald heel genereus. Hij betaald de hele avond voor de overheerlijke caiparina's! Het was een gezellige avond.
We zouden de volgende dag vroeg naar het strand gaan, ongeveer 08.00 uur. Worden we in onze dorm allemaal om 08.15 uur wakker......waar is de TORTILLA!-mevrouw als je d'r nodig hebt....gauw ontbijten en dan hup metz'n vieren de taxi in voor een ritje van een half uur. Hij zet ons ergens bij een strand af en we gaan maar eens kijken. Geen idee wat te verwachten. Maar het voldoet niet aan mijn verwachtingen. Gek hoe die 2 zinnen elkaar eigenlijk uitsluiten maar toch beiden waar zijn. Stel je voor: een bloedhete dag (ja,ze gaan in Europa ook echt nog komen!). Zand is superheet en er is geen schaduw van gebouwen of zo. Er zijn geen hotels, restaurants, niets. Alleen wat rijkeluishuizen. Er zijn wel piepkleine strandhutjes gemaakt van bamboe en riet, midden op het strand. We gaan eens zien wat daar is. 100 cordobas ( de munteenheid van Nica). 100 cordobas? Ah, je verkoopt schaduw? Nee. Oh, krijgen we een stoel dan en wat drinken? (Wat in geen velden of wegen te bekennen was). Nee. Oh, je verkoopt dus schaduw? Uh...ja, ik geloof het wel zegt hij lachend. Nou, dat streepje schaduw was niet genoeg voor ons vieren. Gerald had het wel echt nodig en we vinden dan een verlaten hostel, niet in gebruik maar met veel schaduw waar we gratis (!) mogen zitten. We gaan ook nog in de hoge golven zwemmen, met een sterke stroming, zeg. We fantaseren wat we met deze plek zouden kunnen doen als we het gekocht hebben.....blijkt de eigenaar zijn voet gebroken te hebben en het even rustig aan doet...das nou jammer..:-).
Dan heel gezellig .... aan de drukke straatkant eten we een hotdog en drinken we water...nee, echt heel hip en trendy.
Gerald en Jennie hebben nog andere plannen voor de dag en de Engelse Maggie en ik gaan terug naar het strand om maar echt in de zon te zitten. Wel heet, het is lekker afkoelen in de woelige zee. We kijken ook even aan de andere kant van wat rotsen maar daar is echt helemaal niets. Bleek later als we behoorlijk waren doorgelopen dat we dan wel bij wat leven, restaurants en een wat meer aangekleed strand waren uitgekomen. ....ach...
In een volle bus terug voor 13 cordobas....24 cordobas is 1 dollar, een euro is minder dan een dollar dus voor € 0,42 centen waren we weer in Leon.
Alwaar nog steeds niets gebeurt, alles gesloten is en het snikheet is. :-)
Ik ben doodmoe. Mijn benen willen niet meer en ik zit de middag en avond een beetje doods voor me uit te staren. Doodmoe. De anderen gaan naar de dansavond, in een club aan het strand. Ik kan het echt niet opbrengen. Helemaal versleten. Een redelijk nachtje volgt.
Dan gaan we vandaag, op eerste paasdagen, ofwel easter sunday, wel om 06.00 uur op om de processie te zien. Nou, ...geweldig.....Jesus gaat links de kerk uit, Maria rechts en dan ontmoeten ze elkaar weer halverwege. Er is een handjevol mensen, glorie, glorie halleluja en met een half uur gaat iedereen achter de stukken de kerk weer in. 06.35 was ik weer in bed!
En heb ik de rest van de dag werkelijk niets gedaan, behalve aan dit blog gewerkt. Dat tot mijn verbazing toch nog info bevat van 4 dagen met vrijwel niets.
Ach, ik ouwehoer wel..:-).

Xxx allemaal,
Simone
Morgen naar Granada.

• 01 April 2013 - 11:28

Peter T.:

Nou je hebt je portie met cultuur en religie wel weer gehad zo te horen...leuk om te lezen hoe dat daar gaat met Pasen!
    Oh even opletten want je schrijft: 24 cordobas is 1 dollar, een euro is minder dan een dollar....eeeeeh nee dus, dat is niet zo. 1 euro is $ 1,28 dus het scheelt ongeveer 30%. Dus voordat nu alles wel heeeel erg goedkoop lijkt daar... ;-) Maar je was moe zeg je...dat zal het wel zijn!
    De gratis app XE Currency is ideaal voor je nu...ook offline te gebruiken...op de markt of zo!
    Doei doei Simone!

• 01 April 2013 - 23:16

Paul:

Hahaha....smakelijk zitten lachen om je belevenissen en beschrijving van de processie. En ja, 35 graden hoeven we hier zeker niet te krijgen. Vandaag was het blauwe lucht en wel 8 (ja, je leest het goed ACHT graden!) Bijna een hittegolf ;-) Vermoeidheid: mag het, je bent aardig op pad steeds zeg. Hier Pasen voorbij, werk gaat weer beginnen. Laatste maand voor mijn afstuderen is ingegaan...HELP.... Tot laters bij je volge.de blog!!!

• 04 April 2013 - 07:21

Bianca:

Ha Simone,

Wat n prachtige dingen maak je toch mee. Zo'n paas verhaal is toch wel wat anders dan "The Passion" in Den Haag.....( was erg mooi;-))
    En die warmte..... Pffffffff kan je niet een heel klein ietsiepietsie deze kant op sturen??? Zo klaar met de kou:(
    Maar we zitten inderdaad in een opwaartse spiraal, we gaan inmiddels maar de 6-8 graden. Valt best mee;-)

Hoop dat je inmiddels weer kunt genieten van alles om je heen
    tot je volgende blog, kijk uit naar je belevenissen

Xx Bianxa

• 07 April 2013 - 21:51

Jenny Krabbe:

Greetings from snowy Calgary!

True, Leon was hot, but planting seeds in indoors pots under grow lights while I look out at fresh snow is a disturbing experience 5 days after returning from Nicaragua. Gerald and I saw 3 processions: 2 in Leon and 1 in Granada. Our impression was that they are meaningful expressions of Christ's suffering on our behalf. We have good memories of the evening in the hostel tuintje with fellow travellers and a few drinks. Bon voyage Simone.

Jenny and Gerald

• 12 April 2013 - 14:59

E:

Ik was even bang dat de firewall berichten tegenhield, maar ik zie dat we heel wat avonturen tegoed hebben van je. Kom op met de verhalen! Liefs, e

• 14 April 2013 - 22:44

Monique:

Ok, zo was Pasen dus daar. Sorry voor de late reactie, maar wil je verhalen wel recht doen door ze goed te lezen en tussen werk, thuis, hockey en turnen door schiet het er wel eens bij in...Nu er even echt voor gaan zitten en voor jou lijkt het dan misschien soms 'niets', voor de thuisblijvers is en blijft het een heel avontuur waar we volgens mij allemaal wel jaloers op zijn. Sluit me aan bij iedereen die tegen je zegt dat je er van moet genieten, dat doen wij in ieder geval (zij het met enige vertraging ;-) ) van je verhalen en belevenissen. Trouwens, vandaag hier een superdag gehad qua weer, 20gr C en een waterig zonnetje. Jjij haalt er misschien je neus voor op, maar wij waren er blij mee ! Groetjes van ons allemaal !