Guatamala!! - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Simone Roos - WaarBenJij.nu Guatamala!! - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Guatamala!!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

10 Maart 2013 | Guatemala, Flores

Guatamala, here we come.
Was best een beetje zenuwachtig voor Guata. Je hoort zoveel verhalen over gevaarlijk, oppassen op je geld, bussen die beroofd worden, gemene wisseltrucs en allerhande ander gespuis. Mexico was zo tof en zo in mijn (nieuwe) comfortzone dat ik er tegen op zag naar Guata te gaan.
Het Nederlandse stel heet overigens Carolien en Patrick (nee, niet gevraagd of ze handbalden..) en Patrick herkende het gevoel wel, Carolien helemaal niet. Nou, dan volgen we het goede vrije gevoel van Carolien!
We gaan met z'n drieën op weg, met (luxe) de taxi naar de grens... heb ik de stempel? Zijn er formuliertjes te bewaren? :-). We worden belaagd door menig geldwisselaar-mannetjes of een taxi-mannetjes die allemaal vinden dat de bus toch echt niet kan. Ik wil best onderhandelen maar dat vind zo'n taximannetje dan blijkbaar te veel van het goede. Ik word daar vervloekt, zo voelt het. Dat mij maar slechte dingen in Guata mogen gebeuren.... mmm...fijn. Nou, we nemen toch 'gewoon' de colectievo, de locale bus naar El Remate. Alleen het lukt ons niet geld uit de ATM te krijgen en in El Remate is geen ATM. Dus wordt de bestemming direct gewijzigd in het nabij gelegen en grotere Flores. De bus is gewoon een goede, normale ervaring. Tassen op het dak, verkrampt zitten in te kleine stoeltjes in een steeds kleffer wordende busje. Guata! we zijn er weer!
In Flores Lukt het ook niet direct met het pinnen maar door de vertrouwde manier van dollars omwisselen te gebruiken wordt in ieder geval de bus betaald. In Flores slapen we in Los Amigo's, een superleuk hostel van Nederlandse beheerders.
En ja hoor, gelukkig, zowel Pat als ik kunnen hier weer aan geld komen. Ben wel blij dat ik die stapel dollars nog heb, van de vorige ervaring dus helemaal zonder cash had ik niet gezeten. Relaxed klein stadje op een eiland in een meer, met dito hostel, dito happy hour en dito reisgenoten.
Het is zo mooi om te zien hoe mensen zo verschillend kunnen reizen. Ik ben steil achterover van verbazing, verwondering en bewondering geslagen bij het zien van de lang-weekend-handbagage-rolkoffertjes (met nadruk op het verkleinwoord) van zowel Patrick als Carolien. Het is werkelijk niet eerlijk want zij heeft ook 2 bikini's mee, hardloopschoenen, oplaadsnoertjes, boeken...........maar oké, iets minder kleren, iets minder schoenen, enfin, het verschil tussen 18 en 9 zit hem toch ergens in...hihihi.
Ik heb er lang over nagedacht en ook wel even mezelf goed bevraagd maar nee, als ik eerlijk ben zou ik het niet kunnen met 9 kilo, nu. Ooit misschien. Later die week kom ik iemand tegen die ook zo'n verzamelaar is en die het ook handig vindt de spullen alvast in de koffer te hebben. Gelukkig, ben daarin niet de enige, al vind ik het werkelijk bewonderingswaardig als je het zoals p+c wel kan.
9 maart en Tikal staat op het programma. Ik doe de sunset-tour, for old memories sake, (11 jr geleden). Het is prachtig weer, er is vrijwel niemand in het park en de tempels zijn nog net zo mooi. Dan klinkt er een hoop geritsel in de bomen; spidermonkeys.
Ze hangen aan hun staart aan een tak en hebben zo 2 handen vrij om te eten. Ze slingeren van tak tot tak en van boom tot boom. En ik sta eronder en kijk ernaar! Genieten! Met een paar mooie foto's, die jullie gaan zien als ik weer eens 3 lege uren heb zodat ik kan uploaden....
Tikal is een groot bos met wat grotere paden maar ook met de kruip-door-sluip-door paden. Je waant je in een godvergeten jungle om gelukkig na niet al te lange tijd toch weer op een groter pad uit te komen. Verdwalen is hier echt wel een mogelijkheid en dat wil je niet. De mooiste tempel is tempel I maar de hoogste is tempel IV. Vandaaruit zie je de zonsondergang. Eerst nog wat apen kijken op zo'n klein paadje. Je hoeft echt maar even de jungle in te lopen, stil te staan en daar zijn ze!! Zo leuk!
Met een grote grijns loop ik de trappen van de tempel op. Is het omdat ik zo blij ben van de apen of is mijn conditie echt verbeterd... gaat verrassend rap,nl.
Boven is het, sinds 11 jr, wel wat verpauperd en hebben ze 3 delen van de rondgang afgesloten. Dat is nu lullig, kunnen we de zon net niet zien. Maar ja, die westerlingen, die kruipen er gewoon onderdoor. We zien een prachtige zonsondergang! Weer mooi! En dan in het donker terug........met kleine zaklampjes en omringt door de donkere silhouetten van eeuwenoude tempels en complexen. Af en toe een klein vuurvliegje. Hoe mystiek wil je het hebben. Een prachtige dubbele herinnering is het geworden.
De avond wordt gezellig in het hostel doorgebracht met iPad, daquiries en P en C.
De volgende morgen gaan Carolien en ik naar een yoga lesje. Ze zijn alleen de matjes vergeten neer te leggen en op dik eikenhout zijn sommige oefeningen niet zo fijn. Lijf vond het sowieso niet heel fijn.......vaker doen, denk ik.
Hierna check ik uit en blijven zij nog een dagje relaxen daar. Het waren fijne dagen en prettig om weer eens Nederlands te spreken en te horen.

Ik hoop dat de sneeuwstormen inmiddels zijn gaan liggen, of zijn overgewaaid. Sorry hoor... :-). Zal het niet meer over de zomer hebben totdat ik weer thuis ben...dan zal het toch wel een keer mooi weer geworden zijn.........
Houdt moed!!
Tot snel en veel liefs,
S.


  • 13 Maart 2013 - 07:44

    Rob:

    Hoi Simone,

    Nou.... de sloten zijn hier weer bevroren, er ligt sneeuw en gisteren stond er in Belgie 1250km file door de sneeuw.

    Neem gerust wat zon mee voor de volgende winter (als jij dus ook weer kunt genieten van het Hollandse weer!).

    Ik ga straks weer naar het IMC, nog een paar maandjes (oh... gemeen he...) en dan treffen we elkaar daar!

    Geniet lekker daar!
    Groetjes,
    Rob

  • 13 Maart 2013 - 08:09

    Simone:

    Ha Simone!

    Leuk Guatemala! Is voor Eline en mij al 14 jaar geleden, ze was toen 6! ;-) Goeie herinneringen aan. Het weeshuis in Chimaltenango, Antiqua, het zwarte strand... Ik ben benieuwd of er veel is veranderd! Volgende week brengen we Juul naar Schiphol: 5 maanden Australië. Ook benijdenswaardig! ;-) Geniet ervan daar! Dikke knuffel, Simone

  • 13 Maart 2013 - 08:19

    E:

    Ha Simoon,
    Prachtig verhaal zo op deze vroege witte ochtend! Geen apen, geen tempels, wel veel blokhutten hier in ZO.
    Doei, e

  • 13 Maart 2013 - 09:16

    Peter T.:

    Bedankt weer Simone! Veel plezier in Guatemala!
    p.s. goed volk die Aalsmeerders hoor! ;-)

  • 13 Maart 2013 - 09:32

    Paul:

    Zo, achter de laptop op de keukentafel, zonnetje door het raam, blauwe lucht, net echt lente. Alleen is er ook sneeuw en koude wind. Nou ja, geen last van zolang ik hier zit te studeren hahaha. Heerlijk je afgelopen drie verhalen te lezen. Klein puntje van kritiek: ergens op deze reis ga je toch wel tijd vrijmaken om foto's te uploaden hè......straks is drie uur niet eens genoeg meer ;-) Wil je geen druk opleggen hoor.......helemaal niet.....maar kom op met die foto's, NU!!!!!!

    Op naar het volgende avondtuur, ik kijk er naar uit.

  • 13 Maart 2013 - 09:45

    Marjarobert:

    De tempels lijken me prachtig en dan nog een schitterende zonsondergang zien. Je hebt je ogen verwend met zo'n ervaring. 11 jaar in het niet vervallen. In het donker terug leek me toch wat minder maar je had geen moeite met de invallende duisternis. Wat een ervaringen doe je toch op! Ik hoef je niet te vertellen dat we hier alweer een extreem geboekt meet de koudste 12 maart sinds jaren. Vriezen in limburg tot min 10. Jij hebt het af en toe ook te warm, te klam of te broeierig. Zo heeft ieder land zijn eigen klimaat. Ik kijk alweer uit naar je volgende belevenis. Elke keer zit ik met een kop thee te genieten van dit spannende en culturele boek dat je schrijft. Ga zo door, je doet er velen een groot plezier mee.

  • 13 Maart 2013 - 10:43

    Helma:

    Wow, wat klinkt dat goed allemaal!
    En zo'n goede conditie, da'goed zeg. Gaan we straks al huppelend de Dam tot Dam doen?
    Haha nog even niet aan denken, geniet!!
    Helma

  • 13 Maart 2013 - 17:31

    Pauline:

    Hi Simone, wat een geweldige verhalen en wat zie je er super goed, bruin en zeer ontspannen uit op de foto's. Zucht. Toch een tikkie jaloers, wat natúúrlijk ook komt door het weer hier in NL. Afwisselend pachtige blauwe hemel met zon en dan weer een sneeuwbui.
    Geniet!!
    Veel liefs Pauline


  • 14 Maart 2013 - 15:19

    Jacqueline Loerakker:

    Ha Simone,

    zo te horen gaat het goed met je op je reis. Fijn om te horen. Geniet ervan!
    hier is het gewoon doorbuffelen en blijven idden tot het wat warmer wordt.
    maar verder wel gezodn en blij, dus....
    veel plezier daar!
    hartelijke groet,
    Jacqueline

  • 14 Maart 2013 - 17:41

    Carla:

    Hoi Simone,
    Wat een avontuur, ik vind het fijn dat je je goed vermaakt. Leuk leuk leuk. Nog een fijne tijd en tot gauw in het koude kikkerlandje.
    Veel plezier en geniet!!
    Groetjes Carla xx

  • 19 Maart 2013 - 15:50

    Carolien:

    Heee Simoon! Haha, ik had het nog helemaal niet gelezen :-) Jij schrijft leuk, ga snel verder lezen maar wil toch nog even zeggen dat ik hier in Guatemala (hobbeldehobbel) echt erg blij ben met m'n minikoffer... ;-) Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 96352

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: