Tibet - de nieuwe wereld - Reisverslag uit Lhasa, China van Simone Roos - WaarBenJij.nu Tibet - de nieuwe wereld - Reisverslag uit Lhasa, China van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Tibet - de nieuwe wereld

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

01 Augustus 2010 | China, Lhasa

lieve mensen,

Manon, wat een heerlijk bericht over de katten en dat je er al goed aan begint te wennen. En ja, Odin snurkt als een ouwe vent ;-).
Marja, van harte met het oma en opa-schap!!
Lilo, ik kom na de vakantie gauw op bezoek!!!

Het is 1 augustus.
De Hemeltrein was dus een verschrikking maar het ontvangst in Lhasa was geweldig. Een gids komt de bus binnen, een en al glimlach, hangt ons een welkoms witte sjaal om en de stemming is direct 180 om. De meiden in de groep giechelen en we zijn ineens toch minder moe.....
Alhoewel, in het hotel aangekomen, zo rond 10 uur is het gauw slapen gaan.
De volgende morgen ontvouwt zich Lhasa. Niet zo pittoresk als ik had gedacht want het is een chinese metropool maar wel zoooo bijzonder.
We zitten echt goed in het oude centrum en hier is een andere wereld aan de gang. Kleine straatjes vol pelgrims die elke keer languit op de grond gaan liggen om de bidden. Opstaan, 2 stappen doen om vervolgens weer languit op de grond te gaan liggen. De meeste pelgrims echter lopen het rondje om de tempel( de kora) gewoon met hun gebedsmolens al draaiend. Het zijn er veel en van alle leeftijden. Ze hebben houte klossen op hun handen en knieen. Het geeft een karakteristiek geluid. En velen hebben een grote eeltplek op het midden van hun voorhoofd. Daar raakt hun hoofd elke keer de koude stenen.
Langs het pad van de pelgripms staan alle (geweldige) touristische standjes met kitsch, turkooise kettingen, gebedsmolens, theepotjes, gebedsvlaggen, bedels, etc etc etc. Eea is al in de bagage terug te vinden ;-).
Het is echt een andere wereld en we kijken ernaar met een glimlach. Het hele reisgezeldschap is enorm onder de indruk. De tibetanen zijn beleefder dan de chinezen, dringen niet voor, spreken beter engels, zijn vriendelijker kortom, een feestje en ik heb al dubbel gelegen van het lachen omdat zij en ik zo elkaar aan het plagen zijn bij het afdingen. Heerlijk.

Verder heb je in Lhasa het paleis van de Dala Lama; Potala Paleis. Met stip op 1 van de mooiste gebouwen die ik ooit gezien heb. We hadden mazzel want het was een staalblauwe lucht die ochtend.
Ook hier een gestage stroom pelgrims rondom het paleis.

Ik neem nooit mijn paspoort mee en dat is hier niet zo handig. Ze controleren en checken hier veelvuldig. Het zojuist aangeschafte kaartje is niet genoeg. Gelukkig heb ik Bloem en Oje en kan ik toch naar binnen. Na achterlating van de zonnebrand, nagellak (?) en lippenstif. Dit kunnen we later weer ophalen.
Het is een mufruikend paleis waar ze goed weten hoe ze geld moeten vangen want je mag nergens foto's nemen zodat je wel een boekje moet kopen. Binnen in het paleis zien we de tombes van menig Dala Lama en heel veel boeddhas.
De Dalai Lama heeft hier maar 10 jaar kunnen wonen, tot 1959.
Hier is het verhaal daarachter toch net wat anders dan in Thailand en echt onhouden kan ik het nog niet...sorry.

's middags gaan we naar andere tempel; Sera klooster. Het is alleen vandaag zondag en dan is er niet een spectaculair discussie sessie. Nu weten we nu nog niet wat dat is dus we missen het niet. Wel zien we prachtige yakboter-theelichtjes, mandala's en intrigerende monnikken.
Het is een oud klooster maar het is er nog! De chinezen hebben meer dan 600 kloosters wel vernietigd, las ik.
Daarna staat het zomerplaleis van de dalai lama op het programma. Norbulingka. Op zich aardig maar we zijn het zat. Ons aller energie niveau is laag en we geven het niet de aandacht die het verdiend.
Terug naar hotel voor wat rust ;-) en dan 's avonds eten we met een ploeg in Lhasa Kitchen.
Het is gezellig en Kees is echt briljant. Als die kleine Bloem ineens zegt tegen mij dat ze 'only' mij leuk vind reageert hij zo snel en met zoveel (gespeelde) verontwaardiging dat het even duurde voordat de rust weer was teruggekeerd. Ik moet echt erg lachen om zijn humor!
We eten yak vlees en yak yoghurt en dollen verder met Bloem.
Moe en voldaan lopen we door donker maar prachtig Lhasa terug, nagenietend van een prachtige dag en dito avond.

Hoor graag hoe het verder in nederland is.
Oja, mijn verkoudheid is grotendeels over. Heb maar 2 dagen niets geproeft en mag nu alles weer eten
;-)

veel liefs,
Simone


  • 05 Augustus 2010 - 18:44

    Desirée:

    Hoi Simone,

    Wat een indrukwekkende verslagen schrijf je weer. Erg leuk! Ik word erg nieuwsgierig naar dit deel van de wereld, misschien ooit..... Nu ga ik morgen met mijn jongens naar Zuid Frankrijk, ook erg gezellig. Alle tassen zijn gepakt dus, we zijn er klaar voor. Ik spreek je graag als we beiden weer terug zijn op kantoor. Dikke knuffel van Dees

  • 06 Augustus 2010 - 15:47

    Nicole :

    Hoi Simone, Dat ziet er allemaal indrukwekkend uit. Leuk ook weer al die foto's..... Ik zag ook de foto van de trein met al die stapelbedjes. Dat lijkt met toch wel afzien hahaha.

    Geniet nog maar lekker daar van alle mooie dingen die je tegenkomt en na je vakantie mag je me alles vertellen hierover.

    Tot snel!
    XXX Nicole

  • 06 Augustus 2010 - 20:11

    Pa En Ma:

    Hoi Simone, wat heb je al veel gezien en meegemaakt en je bent nog niet eens op de helft! Je kunt je belevenissen zo goed verwoorden, dat het lijkt alsof we een beetje “meereizen”, prachtig. Soms was het wel een beetje haasten (je zou het alleen wat rustiger aandoen), maar nu zie je wel meer, denk ik. Jammer dat je ziek werd (van de airco?). Het eten is wel een hele ervaring als je niet weet wat het is en ook nog eens niets proeft. Gelukkig hebben we thuis nog chinees gegeten wat we konden herkennen. Nog bedankt!
    Je bent al aardig aan je nieuwe camera gewend, want het zijn prachtige foto’s!!! Frankrijk was leuk en ook een beetje vermoeiend. Goed hotel en heeeeeel goed eten. We hebben zo’n 54 holes gelopen! Afgelopen week ook al weer 2x geweest. We zijn helemaal klaar voor prins Boris en prinses Olivia, dat wordt een feestje. Geniet van alles wat je nog te zien krijgt!!! Pa en Ma


  • 08 Augustus 2010 - 08:30

    Peter:

    Heel leuk beschreven en mooie foto's ook!! Fijn dat je zo heerlijk geniet!
    Doei

  • 09 Augustus 2010 - 06:50

    Harry:

    Simone,

    Wat geweldig weer allemaal, al die belevenissen die moeilijk te beschrijven en te delen zijn. En dat maakt het dan ook weer zo bijzonder.
    Wat moet je toch een gelukkig mens zijn, dat je dit allemaal mag meemaken de laatste jaren :-).

    Eind september ga ik een heel, heel klein stukje van je ervaring meemaken tijdens een workshop yoga van een Tibetaande monnik. Ik kijk er al naar uit.

    Geniet met volle teugen de rest van je reis en ik kijk al uit naar al je enthousiaste verhalen.

    Een dikke knuffel en tot gauw,

    Harry

  • 09 Augustus 2010 - 11:15

    Monique:

    Hoi Simone, je ouders dachten hetzelfde als ik toen ik de foto's zag. Die had je dit keer mooi scherp op de scherm blijkbaar. Super. Volgens mij is alles super aan deze reis tot nu toe. Geniet er nog even van en hou ons op de hoogte!

  • 09 Augustus 2010 - 11:43

    Marja Robert:

    Hoi Simone, ik heb net je mooie foto's ontdekt en heb ze alle 99 op groot scherm bekeken. Wat een lust voor het oog. Jammer dat het zo nevelig was toen je de Chinese Muur aan het fotograferen was. Hij lijkt me nog mooier bij helder weer. Je plakboek thuis komt weer vol! En wat een ervaring en belevenis. Ben je alweer wat opgeknapt om weer ontspannen aan de volgende trip deel te nemen? Ben weer benieuwd naar je volgende verhaal en vooral blijven schrijven hoor want je doet er iedereen een groot plezier mee.
    Groetjes van Marja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Lhasa

Op ontdekking in China en Tibet


Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2010

De vaart erin, tot het end

17 Augustus 2010

De uitsmijter; de natuur!.

13 Augustus 2010

Hotelwissel, commotie en beetje gezeur

10 Augustus 2010

Gelukkig, winkeltjes

08 Augustus 2010

ofwel Shangri-la
Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 96381

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: