de kennismaking - Reisverslag uit Beijing, China van Simone Roos - WaarBenJij.nu de kennismaking - Reisverslag uit Beijing, China van Simone Roos - WaarBenJij.nu

de kennismaking

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

27 Juli 2010 | China, Beijing

Hallo allemaal,
Hier een eerste bericht vanuit warm en klam China.
Ons gammele vliegtuig vertrok op tijd. Na 2 uur kwam het al even gammele eten. Konden de eerste rijen nog kiezen uit kip of vis, wij kregen de vis ;-).
Ik zat op zich prima met extra beenruimte, maar het stoeltje pastte nu precies. De films waren chinees met chineese ondertiteling of Sherlock Holmes zonder ondertiteling en die na 35 min werd vervangen door een tekenfilm. Beetje vreemd.
Mijn buren gingen ook met Shoestring maar dan niet naar Tibet dus pas op Beijing Airport met de groep kennis gemaakt. 1 gezin van 6, 1 gezin van 5, 4 stelletjes en Anique. Dat is dus mijn kamergenote voor de rest van de reis.Beijing is warm, heel warm, een echt sauna gevoel en ook die klammigheid.
Al met de eerste rit van luchthaven naar ons hotel was ik onder de indruk. Die tekens, die warmte, die massas mensen. Verder hebben we de eerste dag niet veel meer gedaan dan met de hele groep uit eten geweest in een super ge-airco-ed restaurant. Dat blijkt hier aan de orde van de dag te zijn.Ook de hotelkamer is een koelcel. Dus buiten opwarmen en met een trui aan slapen.

Gisteren zijn we gelijk goed begonnnen met anderhalf uur (!) lopen naar de verboden stad en het plein van de hemelse vrede. Allemaal indrukwekkend om de hierboven genoemde kenmerken. We gaan via de poort met de grote foto van Mao naar binnen. Apart om dat nu zo zelf te zien. De smog slaat op onze keel dus eerst maar eens een terras. Waar iedereen van zijn reis slurpt. In de Verboden Stad is er heel veel te zien. Het is inmens groot, veel mensen, weinig van de omgeving te zien door de smog. Veel museau achtige vitrines. Als je het allemaal wilt lezen, begrijpen dan ben je hier dagen bezig. Wel mooi maar iets te veel van het goede op de eerste dag. Ik koop wel in dit heiligdom mijn stempel met mijn naam en mijn chinese karakter; een schaap. Via de poort van de Opperste Harmonie, de hal van de Opperste Harmonie en de hal van de Behouden Harmonie lopen we over inmense pleinen, langs enorme gebouwen en marmeren terrassen. In de verzengende hitte.
Via de achterkant (de noordkant) gaan we op zoek naar de Hutongs. Oude woonwijken waar de niet-rijke chineze wonen. Kleine huizen, gesituateerd rondom een binnenplein.
An passant nemen we de trommeltoren (Peking Express(!)) ook nog even mee. Helaas niet op tijd voor een uitvoering.
Anique en ik zijn deze dag samen op pad geweest en hebben de hele dag rond gestruind. Maar alles is hier zo groot, zo ver van elkaar af dat we met de bus terug richting hotel wilde, voor 1 yuan kwamen we een heel eind. (1 yuan is een dubbie). Vervolgens wilden we van waar de bus stopte naar de Peking Opera, die zou volgens de Lonely Planet van Anique (uit 2004) vlakbij zijn. Maar ja...die afstanden. Dus maar een riksja man aangehouden die vervolgens ongelofelijk aan ons verdiend heeft. Tja, zo'n eerste dag ook, je laat je tillen. Hij heeft 140 yuan van ons los gekregen.Heeft hij wel een heeeeeel eind voor moeten rijden met zijn electrisch scootertje. Omdat die Opera niet te vinden was wilde onze Riskja man ons wel behulpzaam zijn met het vinden van muziek. Hij bracht ons in een aller-chinees wijkje en achter een gordijn zat daar een man. Zo vals te zingen en met een tandeloze grijns zijn geld te 'verdienen'. Allerhande muziekinstrumenten kwamen voorbij. Ook hier...zo'n eerste avond laat je je tillen waar je bijzit.

Verder vandaag naar de Great Wall of China geweest. Mooi maar helaas was het erg mistig zodat die prachtige omgeving ons niet gegund was. Vrijwel niets van gezien. Wel van de muur natuurlijk. Een mooi monument, een gigantisch bouwwerk slingert zich over de heuvels heen. Maar wat was het warm. De kleding is drijfnat en gelijk smutzig. Van iedereen dus dat gaat nog lekker ruiken ;-).
Onze Bloem had ons voor dag en dauw uit bed gehaald hiervoor en dat bleek een zeer goede actie. Waren wij op onze heenweg nog een van de weinige, bij de terugweg was het aanzienlijk drukker.
Beneden is het een mekka voor de kitch-toerist. Maar ik vind een brachtig boedha hoofdje met 4 pezichtjes in 4 stemmingen. Nooit eerder gezien. Leuk!

Die middag een bezoek aan het Zomerpaleis. Bloem begint van alles te vertellen maar Anique en ik gaan op eigen houtje verder lopen. We komen mooie dingen tegen. Echter, de muur zit nog in onze benen en dat is goed te merken.

Met de bus lang het Olympische Vogelnest en Ikea (!) terug naar het hotel.

Heb het naar me zin, het is inderdaaad een overrompelende cultuur, met prachtige koppies van mensen.
Aan het uitdagende eten heb ik me nog niet gewaagd..........

Voor nu, vanuit een ge-airco-ed internetcafe gegroet en tot de volgende keer.
Dan vanuit Xi'an, na 15 uur in de trein.

liefs,
Simone

  • 27 Juli 2010 - 18:12

    Peter:

    Hey hallo, ik zat er al een beetje op te wachten...vroeg me al af wanneer het 1e verslag zou komen. Nou je zit er gelijk midden in volgens mij...heel leuk om te lezen weer wat je allemaal meemaakt! Geniet lekker!

  • 27 Juli 2010 - 18:49

    Marja Robert:

    Jee, Simone daar is je 1e verslag alweer. Dat je zo goed tegen de warmte kan dat wist ik niet. Toen we in Nederland 30 graden hadden wist ik al niet meer waar ik de koelte op moest zoeken en jij gaat nog 1,5 uur lopen! Hoe warm is het nou en hoe hoog is de vochtigheidsgraad? Ik kan niet wachten op een foto met jou naast zo een chinees. Volgens mij kijk je over iedereen heen.(hihi) Ben benieuwd hoe je het eten vind of dat net zo lekker is als de chinees bij ons op de hoek.Leuk dat je Anique hebt ontmoet dat is wel zo gezellig met zijn tweetjes op stap (maar dan moet het wel klikken). Nou Simone je hebt weer veel indrukken opgedaan en je bent er net, dus dat belooft nog wat! Liefs Marja

  • 27 Juli 2010 - 20:08

    Paulussie:

    Ha die Simone,

    Weer prachtig om reisverslagen van je te lezen. Ik ben (toen nog met Jan) 4 weken door China wezen reizen. Prachtig!!!!!! Wel al 14-15 jr geleden, is al enorm veranderd. Ik blijf je volgen......zeker benieuwd naar Tibet.

    Lekker genieten lieverd.
    Groetjes uit A'dam

  • 29 Juli 2010 - 08:08

    Pauline:

    Mocht de kans krijgen laat je dan vooral verwennen met een fijne masaage (voeten!). Heerlijk en super goedkoop. Ook de vele manicure en pedicure winkeltjes zijn aan te bevelen.
    Heb je inmiddels al aan het eten gewaagd? Zo lekker!!!

    Veel plezier.
    Groet, Pauline

  • 29 Juli 2010 - 22:20

    Anita:

    hee daar, vakantieganger! Wat leuk om weer je verhalen te lezen! Ga zo door!! wij zijn donderdagavond thuis gekomen van onze vakantie! Kom maar op met je verhalen de onze hoor je wel als je thuis komt!
    kus van ons!

  • 30 Juli 2010 - 20:54

    Helma:

    He Simone, ik ben net terug uit Italie en lees je verslag. Leuk hoor, lang geleden (1992 oeps ik word oud...) ook daar rongetrokken, toen konden we nog gewoon op een fietjsje door Peking, zal nu wel anders zijn. Ook de treinreis naaar Xian gedaan. Geniet van het terracotta leger!! ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Op ontdekking in China en Tibet


Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2010

De vaart erin, tot het end

17 Augustus 2010

De uitsmijter; de natuur!.

13 Augustus 2010

Hotelwissel, commotie en beetje gezeur

10 Augustus 2010

Gelukkig, winkeltjes

08 Augustus 2010

ofwel Shangri-la
Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 96356

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: