imposante uitingen van de religie - Reisverslag uit Peking, China van Simone Roos - WaarBenJij.nu imposante uitingen van de religie - Reisverslag uit Peking, China van Simone Roos - WaarBenJij.nu

imposante uitingen van de religie

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

05 Augustus 2010 | China, Peking

Shigatse, here we are.
We gaan ook maar gelijk op pad. We struinen over een locale markt en ik maak zo veel mogelijk foto’s van deze prachtige mensen. Mannen met oorbellen en een rode kwast in hun haar.
Anique koopt hier haar talking –rekenmachine. Die hoor je hier aan alle kanten. Soort ‘kwaak’ en ‘sija’ voor een 2 of een +.
Wel heerlijk dat we niet meer zo'n belachelijk hoog reistempo hebben dus we leren elkaar een beetje beter kennen en shoppen waar we kunnen. Weer die kettinkies, boedhabeeldjes, tassies etc etc.

We lopen later René en José tegen het lijf en besluiten op een dakterras ons dagelijks Lhasa Beer te drinken. Stel je daar nou niet te veel van voor want het is allemaal vrij gammel. Zitten we in een tentje waar de tibetanen ook komen eten (dat moet wel want je hebt hier eigenlijk geen toeristen-terrassen, je ziet weinig blanken) en daar zit een jonge tibetaan echt te smikkelen van......een schaapshoofd. Zo tussen de schedel met een vork het 'vlees' weg te pikken en te peuzelen. We hebben er maar niet gegeten.
Maar waar dan wel? Het stadje spreekt ons niet aan en we zien weinig eet-mogelijkheden.
Terug naar het hotel en met Kees en Sandra in een totaal leeg restaurant gegeten. Wel lekker Yak Chow Mein. Dan brengt een klein jongetje en een ballon nog wat afleiding.
Lekker onder die heerlijke dekbedden!

Dit is wel het hotel waar onze douche ons voor het eerst in de steek laat. Hij is koud. Met de oranje handdoek poedel ik wat. Ik heb de hele dag oranje handen!.
Ook hier is er een reden waarom Shigatze op het programma staat: Tashilhunpo klooster!
Opnieuw voel ik me niet zo fit, de hoogte in combinatie met nog steeds een verkoudheid drukt zwaar op mijn borst. Lieve Riet blijft bij me!
We komen in de inmiddels herkenbare tempels en zijn gewoon weer onder de indruk.
Dan komen we op een punt dat de vrouwen niet in de ruimte mogen. De monnikken zitten daar muziek te maken. 1 op de trom, een zwaar geluid, 1 met bekkens. Het klinkt heel mooi en speciaal. Ze chanten erbij. Onze mannen gaan naar binnen, wij staan buiten.
Een aantal monniken spreekt goed engels en kan echt wel wat vertellen. Hij was als 10-jarige mannetje gekomen. Toen was het best zwaar maar nu is het een goed leven. Er leven nu ongeveer 800 monniken. Op weg naar de uitgang krijgen we de mogelijkheid om de monniken te horen debateren/discussiëren. Dat wat we in het Sera klooster niet hebben kunnen zien. Nou, dit is echt fantastisch. Superlatieven te kort, ondanks dat we geen idee hebben wat ze doen, hoe ze het doen en waarover het gaat. De 1 klapt, de ander reageert. Maar wie stelt nu de vraag? Degene die met gestrekte hand, vanuit achter naar voren klapt? We nemen foto’s, filmpjes en genieten allemaal van de klappen en tibetaanse klanken.

Na dit uitje gaan een aantal vrouwen naar de massage achter ons hotel. Een full body massage voor 128 yuan. Die met ‘love’ is 580. Te duur ;-). Maar ja, de salon was daar wel op ingericht. Ik heb spiegels aan het plafond en opzij. Je hoeft je niet uit te kleden. Ze doet niet mijn hoofd, niet mijn armen, niet mijn voorkant maar ze zit goed bij schouders en onderrug. Bij het opstaan verrek ik bijna mijn nek dus die krijgt ook nog wat laatste aandacht. Iedereen blijkt net een wat andere massage gekregen te hebben maar we vonden het allemaal goed. Sandra kan niet uit haar lachtbui over die spiegels komen. Aanstekelijk!
We gaan op weg naar de mannen en na het biertje gaan we naar een andere markt. Deze is geweldig. Ik kom helemaal op gang. Lekker spelen met de vrouwen, onderhandelen, weglopen en nagelopen worden. Sommigen reageren helemaal niet dus dat mooie houten masker gaat niet mee. Wel 2 mooie tibetaans zilveren boedha’s in tibetaanse stijl. Super!
Ook de nodige hangers en relikwieën vinden hun weg naar mijn tas! Als ik er dan toch ben :-).
Gezellig eten met elkaar en regelen dat we morgen heel vroeg vertrekken (06.30)zodat we nog iets hebben aan onze laatste middag in Lhasa.

Onze busreis voert ons weer langs dezelfde route. Die zelfde gletsjer met prachtige kindertjes, bergkristallen voor Jolein en het is koud!! Het heilige meer. De boedha tekening. Goed om het nog een keer te zien! Ook het vieze toilet wordt wéér overgeslagen.

Die middag lopen we de laatste ronde is Lhasa en dan bezoeken we de Jokhang tempel. 1 van de belangrijkste tempels van oudsher. Maar we hebben er nu al zo veel gezien dat we hem niet mooier of bijzonderder vinden dan de ander. Maar we kunnen we hem natuurlijk niet overslaan. De reis is niet compleet zonder de Jokhang tempel. Vanaf het dak heb je een mooi zicht op het Potala Palace en de militairen.

Op naar warmere oorden! Zhongdian, met het vliegtuig.