Als een tutje in Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Simone Roos - WaarBenJij.nu Als een tutje in Taipei - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Simone Roos - WaarBenJij.nu

Als een tutje in Taipei

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

21 December 2014 | Taiwan, Taipei

Je kan dan wel een leuke avond gehad hebben, 15 dec is wel een reisdag en die jetlag was nog niet geheel voorbij. Eerst maar even met 431 km per uur naar de luchthaven. Zó, dat is écht snel!
De ruim 2 uur durende vlucht breng ik volledig in coma door. Bus naar de stad snel gevonden, routebeschrijving brengt me dieper en dieper in Taipei. Zo voelt het. Straatjes worden smaller en smaller. Boven de tattoo shop is het...:-). Basic, nothing fancy maar wel gezellig en op het oog schoon......
Eerst even facebooken...tenslotte heb ik dat 3 héle dagen niet kunnen doen, nou phoe....

Later de buurt verkennen. De smalle straatjes zijn vol met kleine winkeltjes, met van alles. En ook wat stalletjes met eten. Tenminste, dat wat ze híer eten. De vreemste vormen liggen geprikt op een satéprikker, prachtig en netjes uitgestald. Onherkenbaar of heeeeeel herkenbaar (lees vies). Krijg er geen trek van, eerder andersom...mmm....dat wordt wat.
Hier, maar ook in China, heb je, zeg maar, thema straten. En in de grotere straat is het thema dierenwinkels...met etalages vol hokken met de liefste kleine poesjes..... Ooooh....en ze spelen lief, slapen lief, kijken lief, enfin...lief dus!! Maar ook wel een beetje zielig, al ziet het er schoon uit en is het echt een dierenwinkel en geen slager.
Ik spot een wat meer westers uitziend tentje en ja, goede koffie én een bruine bol met tonijnsalade. Gewoon, onze tonijnsalade...nou, doe mij er maar 2..:-)!
Dat smalle straatje is op de terugweg een nightmarket geworden en staat nog voller met eetstalletjes. Gezellig en gemoedelijk sfeertje hangt er. Prettig om daar te zijn.
Hé? Wat ziet mijn oog, een massage 'salon' en het is er nog druk ook.
De knopen in mijn schouders laten zich niet makkelijk ontwarren, ze zet dapper door dus doe ik dat ook. De vliegtuigkramp is eruit, de spierpijn erin. Maar voelt wonderwel beter. Nog een biertje in de common room en dan snel tukken.

De andere dagen ga ik de stad verkennen. Nog wel hetzelfde verhaal als Shanghai, laat op, laat de stad in maar met duidelijk meer energie...hé fijn. En dat zet zich elke dag voort, een uurtje eerder op pad en elke dag meer energie. Lange leve de tijgerbalsem..haha. Wat een fijn spul om alles soepel te houden wat zo grondig onderhanden is genomen.
Ik zal jullie verder niet vermoeien met een ellelange beschrijving van alle bezienswaardigheden. Google dat zelf maar!
Wel kan ik vertellen dat de 3 tempels erg mooi zijn. Sereen, wierook, beelden, tekeningen en met prachtige draken, bloemen op de daken. (Longshan tempel, Bao'an tempel en Confucius tempel). De memorials zijn voornamelijk informatief over een stuk geschiedenis dat ik niet zo goed (meer) kende (Sun Yat Sen memorial en Chiang Kei-shek memorial). Bij de eerste was het aanmerkelijk drukker dan bij de 2e, wat een verademing....
Dan uiteraard even kijken naar de bamboo-vorm toren: de Taipei 101.
Vervolgens een bezoek gebracht aan de meest matige dierentuin waar ik ooit geweest ben. Maar dat geheel werd aangeboden voor €1,54....nou, dat waren die 2 pandabeertjes wel waard. Ik kan me niet herinneren ooit pandaberen gezien te hebben. Wát zijn die leuk!!
Dan ga ik ook nog naar het Yangmingshan NP. Een must-do voor hikes dus dat doe je dan. Eindelijk een beetje zon en wat aangenamere temperatuur in de stad. Maar nee, ik ga omhoog de regen in. Koud maar als je zo'n slechte conditie hebt als ik ga je al zweten van een 1.6 km pad, bergaf! Wel aardig omgeving hoor en ik was blij dat ik de actie gedaan had.

Taipei is niet zo heel groot. Tussen traditioneel Chinees en het commerciële Westen in. Soms heel veel mensen die allemaal engels spreken om dan weer in een wijk te komen dat iedereen je met onbegrijpelijke ogen zit aan te kijken. Sommige straten zijn ook geheel chinees en onbegrijpelijk voor mij. En dan is het mijn beurt om hen zo aan te kijken...haha.
Metro is super geregeld, ook allemaal in engels aangegeven. Schoon, licht, ruim. En zo ongelofelijk fijn: ze zijn hier beleefd, wachten op hun beurt, knikken je vriendelijk toe of zeggen gewoon vriendelijk 'nihow'. Je wordt er vanzelf ook vriendelijker van.

Eten is wel een dingetje gebleven: als ik in een (groot) metrostation een broodjeszaak zie schuifel ik naar binnen. Hebben ze zelfs daar italiaanse tomatensoep.....SUPER! Dat is nog eens een fijne lunch. Jullie merken...ik ben me aardig aan het aanpassen...not!
Ik heb nog een ander ritme dan mijn jonge hostelgenoten, die me, heel lief, elke avond wel uitnodigen om om 22.00 uur mee uit te gaan...maar nee, deze oma is nog moe...:-). Komt vast later helemaal goed.
Kortom, het is echt begonnen. Taipei was een eerste, prettige kennismaking met Taiwan.
Op naar Hualien. De Taroko kloof staat daar op het programma.

Laterrrr,
Xx

S

  • 21 December 2014 - 14:02

    Paul:

    Hahaha....tja, oma.....knap van je dat je wel je eigen ritme blijft volgen en je niet laat verleiden mee te gaan. Zo hou je waarschijnlijk genoeg energie om zoveel te kunnen doen als je op je lijst hebt staan.
    Nu al nieuwsgierig naar 'de kloof'!

  • 21 December 2014 - 17:32

    Anita:

    Zoo heerlijk even bijgelezen.. had nog geen tijd gehad maar nu weer bij dus. Wat heerlijk om weer te lezen. Je past je inderdaad heerlijk aan.... Ik blijf dat zo wonderlijk vinden bij je :-)
    Geniet nog maar volop, ik blijf het volgen via niet en Facebook.

    Liefs
    Anita

  • 21 December 2014 - 18:19

    Simone H:

    Hihi en ik maar denken dat je de meest exotische creaties zou gaan proberen ;-p. Maar klinkt goed/als je langzaam in het ritme komt. Xxx

  • 21 December 2014 - 20:34

    Riet :

    Hoi Simone, kerstvakantie en dan gezellig met jou mee op reis. Beter kan bijna niet. Ja bijna, want het zelf meemaken is natuurlijk nog beter. Maar ja,......... Geniet er vooral van en houd ons op de hoogte van al jouw belevenissen. Liefs

  • 22 December 2014 - 10:07

    Sabine:

    Hi Simone,
    kon je het weer niet laten!? Shanghai is geweldig, niet? ben er heel lang geleden (21 jaar alweer!)geweest dus er zal wel veel veranderd zijn. china spuit vooruit qua ontwikkeling.
    Maar het verbaast me dat je zo tegen het eten aanhikt? ik vond het geweldig. nou, althans, de lunch en het diner. als ontbijt namen we toch ook altijd het continental, en niet het chineze.
    wij gaan volgend jaar naar Japan, in oktober! vinden we ook heel spannend.
    Ik wens jou hele mooie feestdagen daar (hun vuurwerk is hier, dat dan weer wel), en een spetterend 2015!
    liefs, sabine

  • 22 December 2014 - 10:59

    Boris :

    Hallo simone,
    Ik heb je stukje gelezen leuk!
    Waren de pandabeertjes lief?
    Wij hebben het hier goed.
    Lekker vakantie!!!
    Nog geen

  • 22 December 2014 - 11:02

    Boris:

    Bericht van boris was veel langer.. Jammer genoeg geen smileys en plaatjes dus op waar ben je.
    Nog geen kerstboom omdat het huis nog vol dozen staat ivm de nieuwe slaapkamerindeling.
    Kus!

  • 22 December 2014 - 11:24

    Olivia:

    Lieve Simone
    Hebben ze er ook apen?
    Gisteren was ik schaatsen met oma mia. ik en oma hadden het koud.
    Toen gingen we warme chocomel drinken.
    Dikke kus oliviaxxx

  • 22 December 2014 - 11:24

    Olivia:

    Lieve Simone
    Hebben ze er ook apen?
    Gisteren was ik schaatsen met oma mia. ik en oma hadden het koud.
    Toen gingen we warme chocomel drinken.
    Dikke kus oliviaxxx

  • 24 December 2014 - 10:11

    Peter T.:

    Zo ook weer bijgelezen...heel interessant...dank je wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 96256

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: