De beurt aan Costa Rica: Liberia - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Simone Roos - WaarBenJij.nu De beurt aan Costa Rica: Liberia - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Simone Roos - WaarBenJij.nu

De beurt aan Costa Rica: Liberia

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

30 April 2013 | Costa Rica, Liberia


Nou, veel te vertellen want ik heb al veel gedaan in Costa Rica en jullie weten nog van niets....
Busje naar de grens en daar de eerste scam voor 2 $ voor het invullen van een formuliertje, wat iedereen daar braaf deed maar niet hoeft. Pas bij de immegration moet je betalen, dan erg lang wachten in een lange rij om Costa Rica in te mogen. Maar dan raak je wel weer aan de Spaanse praat..hihi.
Dan met de bus naar Liberia. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik dan en naar het NP Rincon de Viejo en naar de kust Tamerindo kan. Onderdak gevonden in Hotel Liberia, in een 'private'. Van boardkarton! Echt waar, het was net een doosje, wel een doosje met een fan.
Op zichzelf is Liberia niet boeiend dus de volgende morgen met het busje naar het NP. Maar waarom om 07.00 uur? Dit was wel erg interessant, want het park is rondom de vulkaan, die wegens grote activiteit (?) gesloten was.....In het park zijn wel veel aanwijzingen dat ik me dicht bij een vulkaan bevindt.
Rokende stenen, pruttelende modderbaden, stomende gaten (bijna zoals lallende maanstenen.......:-)). Grote borden die waarschuwen dat het er meer dan 100 Gr. is. Het ruikt naar zwavel, de stenen zien geel en een vijvertje is zo overduidelijk toxic en pruttelend dat je er inderdaad niet aan denkt dichterbij te klompen. Bijzonder hoor. En op deze tocht klauter je langs de prachtigste bomen, zijn er watervalletjes, riviertjes...kortom echt wel genieten.
Gelukkig tref ik naast een contactgestoorde Duitse wel een aardige Canadees en we eten gezellig samen die avond, bij de Chinees. Weer eens wat anders.
Na een goede nacht in mijn doosje ga ik de volgende dag met de locale bus naar Tamarindo. Dit schijnt een van de beste badplaatsen te zijn. Het zou in elk willekeurig land kunnen zijn, dat vind ik het jammere eraan. Surfshops, souveniersmeuk-winkeltjes (na Guata is het toch allemaal behelpen...geen enkele moeite meer om me in te houden), restaurants en hostels. Met wat surfdudes, jong vrouwelijk schoon en een vrijwel leeg strand. Ik ben wel blij dat ik er een kijkje heb genomen maar ook dat ik er niet overnacht. Ik ga toch maar een activiteit doen: mangrove tocht...ik hou ervan en gelukkig mag ik het ook in mijn eentje doen...er is nl verder niemand.
Wel apart, in je eentje in zo'n bootje voor 16 man maar goed. We varen lekker rustig en hij laat me van alles zien: vogeltjes, krabbetjes, krokodilletjes, aapjes, sardientjes, visjes. En zo kabbelen we gezellig de middag weg, met nog wat heerlijke verse pina om aan te sabbelen.mmmmm.
Ik wil de bus van 6 uur terug hebben want dan is al wel donker maar nog veilig vroeg genoeg, denk ik.
Allereerst moet ik al te lang wachten, wat een verschil met Nica waar er elke 5 min een bus gaat. Dan moet ik te veel betalen, de tweede scam, sukkel van een buschauffeur. Maar ok, ik zit in de bus...gaat hij niet naar Liberia en moet ik overstappen wat hij me na veel gedoe pas verteld, er zijn maar 2 passagiers en dan gaan ook alle lichten uit.....zit je in het stikdonker in een bus die door het bochtige landschap scheurt met zijn stadslichten aan.....niet fijn.
De andere bus is gelukkig een stuk voller maar he? Ook daar gaan alle lichten uit.....blijkbaar hier de (rare) gewoonte. In Liberia sluit ik deze enerveerde dag af bij Pizzahut.....ja, sorry hoor, ik wil geen verrassingen meer.
Na nog een goede nacht in mijn doosje ga ik naar La Fortuna, ofwel de vulkaan Arenal.

Ik heb voor deze maand een planning gemaakt, voelt als beetje terug naar een westerse manier van de zaken op een rij krijgen.
Liberia - la Fortuna - Alajuela - Puerto Viejo en dan naar Panama: Bocas. Del Toro - Boquete - Chitre - Panama city - San Blas en naar vliegen naar Quito.
De facebookers weten al dat er gelukkig niets van de planning terecht is gekomen. Ik ben nl na La Fortuna toch maar kort naar Monteverde gegaan en typ dit bericht vanuit San José......he, lekker een planning om er gewoon lekker van af te wijken. Al kan ik niet langer dan 20 dgn blijven, dan moet ik van immegration dit land verlaten omdat ik geen bewijs van vertrek kon overleggen. Works for me.

Dag lieve mensen, tot snel met een update over de prachtige oerwouden van La Fortuna en Monteverde.
Xx

  • 04 Mei 2013 - 20:59

    Paul:

    Hele.mooie dingen op het programma en inderdaad net op fb je Monteverdeverhaal gelezen. Brings back good memories, prachtig land. Zoveel natuur, vulkanen, stranden, dieren, aardige mensen al is het wel 10jr geleden voor mij. Kom maar op met alle verhalen!!!!! En vooral doorgaan met genieten en je nog niets teveel door planningen laten leiden. Daar is nog tijd zat voor, later hihihi.

  • 05 Mei 2013 - 09:20

    Peter T.:

    Ben weer helemaal bij op deze zondagochtend! Straks naar de Amsterdam Arena om het kampioenschap van Ajax te vieren. Goedkoop vermaak in vergelijking met jou? Misschien wel maar ik heb er toch vreselijk veel zin in! ⚽

  • 05 Mei 2013 - 10:31

    Bianca:

    Weet je planningen kunnen een richtlijn zijn, maar het is zooooo lekker om er van af te wijken....
    Mooi verhaal weer Simone, gelukkig lekker in de tuin in t zonnetje kunnen lezen....
    Tot je volgende blog maar weer;-))
    X Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 96046

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: