de volgende stop: de wijn! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Simone Roos - WaarBenJij.nu de volgende stop: de wijn! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Simone Roos - WaarBenJij.nu

de volgende stop: de wijn!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

23 Oktober 2009 | Argentinië, Mendoza

Hallo allemaal,

Eerst een berichtje voor de kleine man: nee, Boris, ik ben niet bij de zee. Ik heb er niet in gezwommen. Ik ben nu aan de andere kant van het grote land, in de bergen! Alleen maar bergen trouwens.
Mijn volgende stop is Puerto Madryn en dat is wel aan de zee. Dan ga ik walvissen spotten!!!!

De bus naar Mendoza was van een iets ander soort. Het soort waar je net 5 cm bij je voeten te kort komt zodat er altijd spanning op je benen staat en dat ligt niet relaxt. Helaas. Tuurlijk val je op een gegeven moment in slaap; na de maaltijd en 3 films, w.o. de oude getrouwen Top Gun. Blijft een lekker ding, die Tom. 2 australiers in de bus ontmoet en die moesten van bus verwisselen, nét op het moment dat Goose dood gaat. zo jammer. (ga er even van uit dat iedereen die film ook uit zijn blote hoofd kent ;-)).
Enfin, redelijk brak na 16 uur in Mendoza aangekomen. Wederom het gedoe met de hostels, wederom voor de eerste nacht niet de juiste gekozen (een echt youth hostel en dat is toch iets te jong voor mij :-)). De volgende 3 nachten bij de buren gelapen, helemaal top. Ook hier eigenlijk wel weer een druk programma. eerste dag naar de Alta Montana´s. Totaan de grens met Chili. Langs ski resorts en dat is best wel gek. Want in Mendoza is het zonovergoten, lekker warm maar daar is het al gauw zo (herkenbaar) wintersport fris. De lucht ruikt daar ook anders. mooie bergen met sneeuw bedekt. In mijn tour zaten ook 5 meisjes uit Zuid Afrika die hadden het niet helemaal goed begrepen; gezellig in shorts en op flipflops naar 3200 meter....ze konden gelukkig skipakken huren en pakte het goed op; het werd een hilarische dag.
´s Avonds had ik afgesproken met het australische stel uit de bus. Weet je, als je naar een bodega gaat krijg je ieniemienie beetjes te drinken, zet geen zoden aan de dijk. We zijn naar een wijnproeverij geweest. Helemaal chique en wij in ons backpackers klofie maar dat maakte ze niets uit. Dan krijg je een kaasplateau en 5 mooie wijnen te drinken. Ik heb gekozen voor de regionale wijnen. En dan merk je wel vershil tussen de ene of de anderen. We hebben alle tijd genomen en ontspannen gekletst (de vrouw werkte in London bij een bank als Anti-Money Laundering Officer - nee, ik heb het verder niet over het werk gehad :-)). We werden op een gegeven moment gevraagd te betalen want ze gingen sluiten. 22.30 uur. Hadden we 3 uur zitten sippen! Heerlijk.
Een avond later ben ik weer met hen naar een concert geweest in het plaatselijke teater. 3 bandjes zouden er optreden. Dit keer, met zang en spaanse gitaren en de anderen met percussie en dwarsfluit. Ik haal alleen de avonden niet tot heel laat. Dus ook deze keer voor het einde vertrokken. De kosten waren 25 p dus dat is net 5 euro. Das niet te veel betaald voor toch nog 2 uur muziek.

Gisteren ben ik naar San Rafael geweest, een canon del Atuel. Busje gevuld met 4 argentijnse stellen. Goed voor mijn spaans!! En het was zo ongelovelijk gezellig. En ze zorgen ook goed voor me. De argentijnen zijn een volk voor de gezelligheid.Samen aan een mate, een bbq, ze zijn heel eensgezind over de politiek. Ik heb al redelijk wat gesprekjes daarover gevoerd.
Zonder uitzondering vinden ze elke regering dieven en leugenaars. Het is de regering dis het land om zeep helpt. De huidige president Christina Kirschner (of zo) deugt ook van geen kant. Maar, vraag ik, jullie hebben toch verkiezingen en kunnen dan wellicht iemand anders kiezen? ´al die verkiezingsprogramma´s zijn leugens. Zodra ze aan de macht komen doen ze hele andere zaken die voornamelijk goed zijn voor henzelf´. Argentijnen spreken veel met kracht en handen en intonatie, zelfs met stemverheffing. Je begrijpt, dit zijn prachtige taferelen. Ook met elkaar gaan ze machtig in discussie al blijkt dat ze het volkomen met elkaar EENS zijn! Geweldig. Ze vinden het hier ook zo prachtig dat ik uit het land van Maxima kom. En ik krijg heel vaak de vraag: ´is het waar dat jullie haar zo graag mogen?´. Tuurlijk! zeg ik dan. Intelligenta, sympatica! Ze weten vaak ook dat onze kroonprins vroeger een mindere reputatie had ??? Prins Pils??
Onderdeel van de tour gister was de mogelijkheid om te raften. Nadat ik goed gecheckt had of er GEEN ENKELE mogelijkheid was om om te slaan (zoooo´n hekel aan) hebben we het met zijn 3e gedaan. uurtje op het water, het was geweldig. Best heftig, drijfnat geworden maar daar krijg je wel een kik van.
Daarna weer in het busje. de tour duurde van 07.00 tot 22.30 uur. Ik was gebroken. Nog even een pisco sour om het af te leren.
Vandaag stond mijn adrenaline kik op het programma. Paragliding maar helaas..er staat te veel wind dus het gaat niet door. misschien vanmiddag. Kan nog net voordat ik weer in de bus stap naar Puerto Madryn. Dit keer een rit in 2 delen en totaal duurt het ook weer zo´n 20 uur.

Yvonne, veel sterkte hoor!
Ross; lekker op vakantie gaan! Hoop dat in Spanje het zonnetje ook schijnt.
Nicole; hoop dat je het lekker hebt gehad in Costa Rica!

besos y saludos,
Simone



  • 23 Oktober 2009 - 15:50

    Anita:

    Hee daar, nog maar net klaar met je ene verslag lezen of het volgende verslag is er al weer! Heerlijk! Ik geniet met volle teugen van je verhalen!
    Manon gaat trouw elke dag naar de katten en is helemaal dol op ze! zelfs nu ze deze week vakantie heeft en een vriendin te logeren gaat ze lekker even naar de katten!
    Het kost haar geen enkele moeite maar dat zal ze je ook nog zelf wel vertellen denk ik zomaar!
    Geniet nog maar lekker van je reis! ik blijf je verhalen lezen en de foto's bekijken natuurlijk

    Anita

  • 25 Oktober 2009 - 11:13

    Madelon:

    Klinkt allemaal weer geweldig! Hier is alles goed, gister feest gehad, Charles is 50 geworden. Heel gezellig!
    Veel plezier nog!
    Liefs M.

  • 26 Oktober 2009 - 18:06

    Peter:

    Zooo..jij zit wel heel diep in het westen van Argentinie zeg! Vlak bij Chili zie ik! Gaaf hoor! O ja..ik zal Prins Pils de groetjes doen..haha!
    Besos y saludos terug!! Pedro

  • 27 Oktober 2009 - 17:02

    Nicole:

    Hoi Simone,

    Goed om te lezen dat je weer zoveel mooie dingen meemaakt.

    Helaas ben ik inmiddels weer aan het werk. Costa Rica was echt prachtig. We hebben wel elke dag regen gehad, maar gelukkig niet al te veel overdag, zodat we toch nog alle leuke dingen konden doen. Je moet wel van natuur en wandelen houden want anders ben je er snel klaar mee. Veel apen en vogels gezien, maar ook een aantal luiaards gezien (daar heb ik echt een super foto van) en ook een enorme zeeschildpad die eieren aan het leggen was. Echt bijzonder om dat zo te zien.

    We kletsen 5 november wel weer verder bij. Geniet nog maar lekker van je laatste week daar en ik zie je op schiphol. Tot dan.

    Nicole

  • 28 Oktober 2009 - 10:50

    Saskia:

    hola simona,
    Het klinkt allemaal fantastisch wat je meemaakt en hoe het land is. Mooie foto's ook,. Ben je nog toevallig mooie stenen tegengekomen die heel erg licht zijn en met gemak in je tas passen?
    Leuk he dat discuseren over politiek e.d.. Het lijken net spanjaarden!!! Ben benieuwd naar je volgende verslag!!
    Disfruts mucho y hasta tarde!! Besos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 96240

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 01 September 2015

een ontdekkingsreis naar een nieuw travelblog

11 December 2014 - 08 Maart 2015

Van Shanghai naar Singapore!

01 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Authentiek Azië

27 December 2012 - 27 Juni 2013

Vamos a Central America!!

24 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Op ontdekking in China en Tibet

30 September 2009 - 04 November 2009

Argentijns avontuur

03 November 2008 - 27 November 2008

Zuidelijk Afrika - iets heel anders

16 Oktober 2007 - 16 Januari 2008

Sabbatical in ZO Azie

Landen bezocht: